Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Patrick
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 juni
Locatie: Enschede

denkfout met BTW en journaalposten

5 juni

Hallo,

Ik ben bezig met een studie MBA. Op zich ga ik best snel door de stof heen, ik snap het wel goed. Maar een ding kan ik niet helemaal over uit.

Ik moet aan de hand van gegevens journaalposten maken. Ik krijg de volgende gegeven:
"11-3 Op rekening gekocht magazijnstellingen. De factuur is 1000€ ex 19% Omzetbelasting."

Ik maak hier dan van:
Inventaris €1000 Debet (+ bezit = debit)
Crediteuren €1190 Credit (+ schuld = credit)

Maar voor de balans kom ik 190 euro's tekort aan de debet zijde.

Mocht inventaris aftrekbaar zijn dan kan ik €190 boeken bij "te ontvangen OB". Maar ik vraag me af of inventaris ook werkelijk aftrekbaar is. als dat niet het geval is, moet ik op een of andere manier €190 euro uit het eigen vermogen te halen.
Het zal vast wel iets simpels zijn, maar ik weet het even niet meer.

Alvast bedankt!

Gr,
Patrick
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

5 juni

Ha Partick,

welkom op Administratieforum. Inventaris is normaliter BTW aftrekbaar, en die boek je dan idd debet bij te vorderen btw. Voor zover BTW niet aftrekbaar is, dien je deze als kosten aan te merken. Dus dan wordt de inventaris 1190 ipv 1000.

Hoop dat het duidelijk is, mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Patrick
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 juni
Locatie: Enschede

5 juni

Ha Partick,

welkom op Administratieforum. Inventaris is normaliter BTW aftrekbaar, en die boek je dan idd debet bij te vorderen btw. Voor zover BTW niet aftrekbaar is, dien je deze als kosten aan te merken. Dus dan wordt de inventaris 1190 ipv 1000.

Hoop dat het duidelijk is, mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groet, Tijn
Bedankt voor het snelle antwoord!!

Wanneer ik idd 1190 ga boeken op de inventaris, zou de inventaris ook 1190 euro waard zijn. Maar BTW heeft opzich toch geen waarde voor een onderneming? Ofwel, de magazijnstellingen blijven 1000 euro waard. Of zit ik toch fout te denken?

Gr,
Patrick
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

6 juni

Ha Patrick,

Graag gedaan :D

De waarde van een aanschaffing is afhankelijk van de aftrekmogelijkheid van de organisatie. Als de organisatie de BTW niet kan verrekenen, is de waarde voor die organisatie 1190. Ongeacht hoe dat is opgebouwd. Kun je wel de BTW verrekenen, dan blijft het bedrag excl BTW als aanschaffing/kosten over, en bepaalt dat daarmee de waarde.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker verwoordt heb..

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Patrick
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 juni
Locatie: Enschede

6 juni

Super Tijn!
Het is me helemaal duidelijk!

Gr,
Patrick