Ik ben gepensioneerde ondernemer en heb nog een BV waarin pensioen in eigen beheer is opgebouwd. Ik heb altijd zelf mijn dagelijkse boekhouding gedaan maar het jaarwerk, zoals correcties en jaarafsluiting, uitbesteed aan een administratiekantoor. Nu ik meer tijd over heb wil ik laatstgenoemde ook zelf gaan doen.
Nu heb ik een vraag over het boeken van pensioen gerelateerde zaken.
Ik krijg elk jaar van een pensioenadministratie kantoor een actuariële berekening met de jaarlijkse toevoeging aan de fiscale pensioenvoorziening. Deze boek ik altijd credit op de balansrekening 'pensioenvoorziening' en debet op een resultaatrekening in de groep 'Personeelskosten'.
Sinds vorig jaar wordt er door mijn pensioen BV ook pensioen (aan mijzelf en m’n vrouw) uitgekeerd.
De bruto uitkeringen boek ik op de balans af (debet) van die pensioenvoorziening. De nettobedragen alsmede de ingehouden LH worden op dezelfde wijze geboekt als toen er nog salaris werd uitbetaald, dus op de balansrekeningen ‘Ingehouden LH’ en ‘Te betalen nettoloon’.
Hier wordt dus niets geboekt op een resultatenrekening.
Ik weet van dat pensioenkantoor dat de jaarlijkse toevoeging die zij berekenen, nadat de uitkering is ingegaan, het saldo is van de actuarieel berekende toevoeging verminderd met de gedane uitkeringen.
Voorbeeld:
Actuariële toevoeging = 10000, uitgekeerd = 4000, te boeken toevoeging aan pensioenvoorziening is dan 6000.
Deze 6000 boek ik ook weer debet op de kostenrekening in de groep ‘Personeelskosten’.
Vraag is simpel: Doe ik dit correct of zie ik nog iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor terugkoppeling.
Gr. Len Kramer
- Introductie
- - Forumintroductie
- Administratie & boekhoudsoftware
- - Opzetten administratie
- - Boeken / Journaalposten
- - Jaarafsluiting
- - Boekhoudprogramma's
- Ondernemer & Onderneming
- - Financiering
- - Facturatie / Incasso