Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over onderhuur. Ik huur een praktijkruimte in een gebouw, maar ben daar maar twee dagen per week aanwezig. Nu heb ik iemand gevonden die graag twee dagen per week bij mij wil onderhuren. Mijn verhuurder heeft hier toestemming voor gegeven, maar ik weet niet precies hoe dit werkt voor de belastingdienst.
Ik ben niet btw-plichtig en mijn omzet is laag omdat ik dit naast mijn vaste baan doe. Mijn huur is €300 per maand en ik wil haar €150 per maand vragen voor de onderhuur. Moet ik dit bedrag als winst opgeven bij de belastingdienst? En hoeveel hou ik uiteindelijk over van die €150?
Ik ben zelf geen expert in boekhouden en mijn man helpt me, maar hij weet hier ook niet precies het antwoord op.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren!
Alvast bedankt!
Groeten,
Geja
Re: Onderhuur en belasting.
2Voor de belastingdienst zijn het gewoon zakelijke inkomsten. Jij stuurt een factuur (rekening mag ook, als je geen btw-administratie hebt). En je telt het op bij je omzet. Heb je een eenmanszaak? Dan betaal je uiteindelijk inkomstenbelasting over je winst. Hoeveel dit is hangt af van je inkomen en privé-situatie.GeAalacu schreef: 19 november Ik ben niet btw-plichtig en mijn omzet is laag omdat ik dit naast mijn vaste baan doe. Mijn huur is €300 per maand en ik wil haar €150 per maand vragen voor de onderhuur. Moet ik dit bedrag als winst opgeven bij de belastingdienst? En hoeveel hou ik uiteindelijk over van die €150?