Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje als iemand op zijn zakelijke rekening een betaalverzoek doet naar een klant b.v ramen wassen. Boek je dat dan in als:
1 Geld ontvangen Bank ( debet)
2 Omzet hoog ( credit)
3 Geld uitgegeven bank kosten betaalverzoek (credit)
4 Bankkosten betaalverzoek (debet)
Mag je alle betaalverzoeken en kosten optellen en op 1 datum als 1 post boeken?
Bedankt voor jullie antwoord en tijd,
Groet , Nicole
Re: Betaalverzoek of tikkie
2Hi Nicole,
Je moet je omzet kunnen toelichten. Het beste kijk je dan niet naar de betaalstromen, maar werk je met facturen. Je stuurt een klant een factuur. Daarop kun je een betaallink plaatsen, maar je boekt elke factuur los.
Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat je veel aan consumenten levert en je dus niet altijd bij elke betaling een factuur hebt, dan kun je werken met het kasstelsel. Daarbij, ben je niet verplicht om voor elke individuele kastransactie een aparte bon of factuur uit te reiken. Je mag dan ook betalingen van meerdere klanten samenvoegen in je administratie. Maar je moet de bedragen alsnog kunnen onderbouwen. Bijvoorbeeld met een spreadsheet waaruit blijkt hoe de bedragen zijn opgebouwd.
Het makkelijkste werk je dan niet met een Tikkie maar met een betaalprovider, die voor jou een dag- of weekoverzicht met tegenrekeningen bijhoudt. Op die manier kun je één transactie in je administratie boeken maar heb je wel een gedetailleerd overzicht hoe dat bedrag is opgebouwd, zodat alle ontvangsten en uitgaven duidelijk traceerbaar zijn. Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... kasstelsel
Je moet je omzet kunnen toelichten. Het beste kijk je dan niet naar de betaalstromen, maar werk je met facturen. Je stuurt een klant een factuur. Daarop kun je een betaallink plaatsen, maar je boekt elke factuur los.
Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat je veel aan consumenten levert en je dus niet altijd bij elke betaling een factuur hebt, dan kun je werken met het kasstelsel. Daarbij, ben je niet verplicht om voor elke individuele kastransactie een aparte bon of factuur uit te reiken. Je mag dan ook betalingen van meerdere klanten samenvoegen in je administratie. Maar je moet de bedragen alsnog kunnen onderbouwen. Bijvoorbeeld met een spreadsheet waaruit blijkt hoe de bedragen zijn opgebouwd.
Het makkelijkste werk je dan niet met een Tikkie maar met een betaalprovider, die voor jou een dag- of weekoverzicht met tegenrekeningen bijhoudt. Op die manier kun je één transactie in je administratie boeken maar heb je wel een gedetailleerd overzicht hoe dat bedrag is opgebouwd, zodat alle ontvangsten en uitgaven duidelijk traceerbaar zijn. Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... kasstelsel