Student en bijverdienen met youtube filmpjes

1
Beste
ik ben een student en heb in 2023 in de zomer een bijbaan gehad en heb daarnasr nog een youtube kanaal waar ik ook geld heb verdiend.

Ik moet de inkomstenbelasting aangifte invullen, maar ik lees ook dat ik belasting vrij mag verdienen tot iets van 8600 euro.

Bij het invullen van mijn inkomen, moet ik de vrij te verdienen bedrag al van het totaal eraf halen?

En moet het in het vak winst uit overig?

Bedank voor jullie hulp

Re: Student en bijverdienen met youtube filmpjes

2
Bij het invullen van je inkomsten voor de inkomstenbelasting hoef je het belastingvrije bedrag van ongeveer € 8.600 (de algemene heffingskorting) niet zelf van je inkomen af te halen. Je moet het totale bedrag dat je hebt verdiend opgeven in de aangifte, zowel van je bijbaan als van je YouTube-kanaal.

De inkomsten van je bijbaan waren bij een werkgever? Dan horen deze bij "Loon uit dienstbetrekking". De YouTube-inkomsten vallen waarschijnlijk onder "Resultaat uit overige werkzaamheden." In beide gevallen berekent de Belastingdienst automatisch de heffingskortingen (zoals de algemene heffingskorting) tijdens het proces van de aangifte. Deze kortingen worden toegepast op het inkomen dat je hebt opgegeven. Hierdoor betaal je mogelijk minder belasting of zelfs geen belasting als je totale inkomen onder die grens blijft.

Kortom: geef al je inkomsten op, en de Belastingdienst past de vrijstelling en kortingen vanzelf toe.

3
admin schreef: 22 oktober Bij het invullen van je inkomsten voor de inkomstenbelasting hoef je het belastingvrije bedrag van ongeveer € 8.600 (de algemene heffingskorting) niet zelf van je inkomen af te halen. Je moet het totale bedrag dat je hebt verdiend opgeven in de aangifte, zowel van je bijbaan als van je YouTube-kanaal.

De inkomsten van je bijbaan waren bij een werkgever? Dan horen deze bij "Loon uit dienstbetrekking". De YouTube-inkomsten vallen waarschijnlijk onder "Resultaat uit overige werkzaamheden." In beide gevallen berekent de Belastingdienst automatisch de heffingskortingen (zoals de algemene heffingskorting) tijdens het proces van de aangifte. Deze kortingen worden toegepast op het inkomen dat je hebt opgegeven. Hierdoor betaal je mogelijk minder belasting of zelfs geen belasting als je totale inkomen onder die grens blijft.

Kortom: geef al je inkomsten op, en de Belastingdienst past de vrijstelling en kortingen vanzelf toe.
Bedankt voor je antwoord en uitleg. Ik heb de inkomstenbelasting al gestuurd zonder de inkomen van youtube, want ik dacht dat ik mocht het zelf berekenen. Kan ik het corrigeren nog? Als ik de 8400 euro van youtube en de 4000 van mijn bijbaan , moet ik 400 euro betalen. Daarom dacht ik dat dit wordt niet automatisch eraf gehaald. De bedrag van de youtube heb ik bij inkomsten uit overige werk.

4
Ik ben het met je eens dat het soms onduidelijk is, maar helaas is dat geen excuus. De belastingdienst verwacht dat jij de belastingwetten in Nederland kent. Net zoals je niet door rood mag rijden met als excuus 'ik wist het niet' mag je niet een lager bedrag aan inkomsten opgeven met als reden dat je niet wist dat je het verkeerd deed.

Als jij een verkeerd bedrag doorgeeft en daardoor minder belasting betaalt dan je zou moeten, dan ontduik je belasting. Je kunt het zelf corrigeren. Meestal helpt het als je fouten zelf ontdekt (en dus niet wacht tot de belastingdienst je erop attendeert).

Want de belastingdienst controleert opgaves wel. Zowel handmatig, steeksproefgewijs, als via algoritmes. Bijvoorbeeld via gegevensuitwisseling met je bank. Ik verwacht dat ze in jouw geval slechts waarschuwen en je aangifte corrigeren als ze het ontdekken (mijn ervaring is dat belastinginspecteurs ook wel weten dat we allemaal mensen zijn en terughoudend zijn met het betalen van belasting) maar ze kunnen ook strenger straffen. De belastingdienst mag boetes opleggen en in theorie zelfs strafrechtelijke vervolging in gang zetten, afhankelijk van de ernst.