Kantoorruimte bij prive huis verhuren aan jezelf als ZZP'er

1
Beste,

Ik heb graag hulp nodig bij het volgende:
Ik ga een nieuw woonhuis betrekken, waarbij er achter het huis een vrijstaand kantoor staat.
compleet zoals de eisen van de belastingdienst stellen: eigen opgang en eigen sanitaire voorzieningen.

dus ik wil maandelijks dit aan mezelf factureren om het belastingvoordeel ervan te hebben.
maar hoe stel ik zo'n factuur op? want de eisen voor een factuur zijn dat beide partijen een btw nummer moeten hebben en beide partijen het kvk nummer moeten vermelden. maar dat kan als prive persoon natuurlijk niet.
in mijn geval factureer ik prive aan zakelijk, maar het betreft dus beide mezelf. maar ik heb prive geen btw nummer.

kan iemand me helpen zo'n factuur op te stellen of me hier meer informatie over te geven?

ik verneem graag,

Re: Kantoorruimte bij prive huis verhuren aan jezelf als ZZP'er

2
Peterpanlat schreef: 18 augustus Hoe stel ik zo'n factuur op? want de eisen voor een factuur zijn dat beide partijen een btw nummer moeten hebben en beide partijen het kvk nummer moeten vermelden. maar dat kan als prive persoon natuurlijk niet. in mijn geval factureer ik prive aan zakelijk, maar het betreft dus beide mezelf. maar ik heb prive geen btw nummer.
Alleen bedrijven kunnen facturen maken. Als je privé iets rekent aan je onderneming kun je daarvoor een rekening maken (zonder btw) en die betalen vanuit je onderneming. In je boekhouding kun je deze rekening verder behandelen als een factuur (zonder btw). Als ontvanger is een factuur en rekening vrijwel hetzelfde (los van de btw). Je kunt het bedrag dus aftrekken van je winst en de rekening bewaren als bewijslast (net zoals je doet met facturen).

De inkomsten moet je wel weer opgeven bij de belastingdienst voor box-1. Zelf heb je vaak minder belastingvoordelen dan je onderneming. Vanuit privé rekeningen sturen naar je onderneming is daardoor niet altijd voordelig. Kosten die je ook privé maakt doorschuiven naar je onderneming is vaak wel voordelig want privé kun je die vaak niet in mindering brengen. Denk aan het inrichten of onderhouden van je kantoorruimte, internet-, schoonmaak-, energie- of verwarmingskosten.