Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Mike
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 maart

Sponsorgeld ontvangen als privé persoon

25 maart

Goedendag allen,

Voor ons raceteam hebben wij een paar vaste sponsoren. Bedrijven die eigenlijk elk jaar een substantieel bedrag storten van +-5000
Hierdoor hebben wij een bedrag van 10 a 15 k te besteden uit de sponsorpot.

Aantoonbaar dat elke euro dubbel en dwars de sport in vloeit. Maar hoe ziet de belastingdienst dit? Wat ik mij afvraag: Moet ik naar een stichting met alle verrichtingen of kan ik als privé persoon het geld ontvangen zonder daar later een naheffing over te krijgen ?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Sponsorgeld ontvangen als privé persoon

27 maart

Voor ons raceteam hebben wij een paar vaste sponsoren. Bedrijven die eigenlijk elk jaar een substantieel bedrag storten van +-5000. Hierdoor hebben wij een bedrag van 10 a 15 k te besteden uit de sponsorpot. Aantoonbaar dat elke euro dubbel en dwars de sport in vloeit. Maar hoe ziet de belastingdienst dit? Wat ik mij afvraag: Moet ik naar een stichting met alle verrichtingen of kan ik als privé persoon het geld ontvangen zonder daar later een naheffing over te krijgen?
Het is lastig om deze vraag te beoordelen via alleen bovenstaande info. Beide antwoorden (ja het kan, of nee het kan niet) zijn hier mogelijk. Voor een vergelijking verander ik je activiteit even naar kapper. Als jij alleen het haar van vrienden knipt en dat doet als vriendendienst (je bent er toch, waarom niet je hobby uitoefenen) dan mag je daar geld voor vragen (zodat je materialen kan kopen etc) en zelfs wat winst maken zonder dat je je hoeft in te schrijven bij de KvK. Je mag dus geld vragen van vrienden voor het uitoefenen van je hobby. Vrienden weten ook wel dat je dit doet vanwege de onkosten, dat je geen professional bent en dat dit niet je vaste inkomstenbron is.

Maar als je jouw vrienden een visitekaartje geeft en ze gaan jou onbekende klanten doorverwijzen, of als je er een website voor opricht waarbij iedereen knip-afspraken kan maken, dan ben je onderdeel van het economisch verkeer. Dat betekent dat je zakelijk handelt en ook dat je klanten het zien als het afnemen van een dienst en niet langer als een vriendendienst. 

Of je winst maakt is dus slechts één van de factoren, maar ook als je dan geen winst maakt is het nodig dat je dan naar de KvK gaat voor een inschrijving omdat je klanten het dan ervaren als een dienst van een bedrijf. Hoe je aan de sponsoren komt, of wat die van jou mogen verwachten, is dus ook belangrijk. Zijn dat bedrijven waarvoor je uitgebreid reclame maakt en zien die het zelf bijvoorbeeld als commerciële advertenties? Ervaren zij het als een zakelijke overeenkomst? Dan ziet de belastingdienst het ook zo. Dan is het een handeling in het 'economisch verkeer' en is een KvK-inschrijving al snel vereist. 

Maar als de bedrijven het sponsoren omdat ze je kennen en weten dat je anders je hobby niet op deze manier kunt uitoefenen, dan is het geen probleem. Je maakt geen winst maar de bedrijven betalen wat onkosten omdat ze het leuk vinden om jou bezig te zien. Ze weten dat ze een 'vriendendienst' leveren en daar eigenlijk zakelijk niets voor terug mogen ontvangen. Ook als je hun logo op je auto of kleding zet is dat geen probleem (net zoals een vriend best een mooi kapsel mag knippen). Zolang je voor het werven van sponsoren geen eigen website gebruikt of op die manier buiten je eigen kennissenkring komt, kun je het meestal lang doen als hobby.

Als je er een overzicht (simpele zelf gemaakte administratie) van bijhoudt waaruit je kunt aantonen dat je geen winst maakt dan hoef je dit niet op te geven als inkomsten en hoef je niet naar de KvK. Of dat ook verstandig is, is een ander verhaal. Met 15.000 euro jaarlijkse kosten is een inschrijving bij de KvK financieel gezien soms helemaal niet zo verkeerd. Dat is weer een andere discussie.