Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Free
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 september

Verplicht aangifte doen bij bedragen onder vrijstelling

8 september

Goedemorgen,

Ik heb een praktische vraag,

Ik verdien weinig geld, ongeveer 5000 euro per jaar en heb afgelopen jaren wat gespaard en heb nu voor 5000 euro goud gekocht.

Ik vraag nooit geen belasting terug, dus doe nooit aangifte, want dat is denk ik niet verplicht als je geen belasting moet betalen, maar moet ik nu dan 5000 euro in box 3 aangeven of niet omdat dit onder de belasting vrijstelling valt? En pas aangifte doen als ik boven de vrijstelling kom,

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft, dit specifieke geval kom je niet zo vaak tegen op internet dus een antwoord is welkom
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Vrijstelling

12 september

Ik doe nooit aangifte, want dat is denk ik niet verplicht als je geen belasting moet betalen, maar moet ik nu dan 5000 euro in box 3 aangeven of niet omdat dit onder de belasting vrijstelling valt? En pas aangifte doen als ik boven de vrijstelling kom.
Dat hangt ervan af. Als je van de belastingdienst een brief hebt gekregen waarin staat dat je aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting, dan is dat verplicht. Ook als je niets verdient en geen vermogen hebt. Zonder brief moet je aangifte doen als je zelf ziet dat je (meer) belasting moet betalen. Je bent dan verplicht om daarover zelf een aangifte te doen. Bij spaargeld geldt daarvoor een drempel. In 2021 was die 50.000 euro. Op basis van je box 3-vermogen hoef je dus nog geen aangifte te doen maar in combinatie met andere zaken is dat natuurlijk voor een buitenstaander lastig om in te schatten. Je kunt altijd alsnog aangifte doen en als je binnen de vrijstellingen valt hoef je ook met een aangifte dan niets te betalen. Soms krijg je dan juist zelfs geld van de belastingdienst (terug). 
 
Free
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 september

Re: Verplicht aangifte doen bij bedragen onder vrijstelling

13 september

Hartelijk dank voor uw reactie en moeite, super!

Fijne dag,