Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
johndoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 april

Privé rekening gebruiken voor zakelijke doeleinden

11 april

Bij het invullen van de inkomsten aangifte loop ik tegen wat problemen aan. Mijn boekhouding (eenmanszaak) is in de basis vrij simpel: er komt periodiek geld binnen en daarnaast koop ik soms wat spullen "zakelijk" (alles <€450, dus ik heb niet te maken met afschrijvingen).

Aangezien al deze transacties van en naar mijn prive rekening gaan, zou de balans mijn inziens dus aan zowel de activa als passiva kant nihil moeten zijn; ondanks dat het bedrijf wel omzet & winst boekt vloeien deze resultaten direct door naar mij als natuurlijke persoon.

Toch krijg ik bij mijn aangifte te zien "Fiscalewinstberekening ongelijk aan winstberekening volgens winst- en verlies rekening". Ofwel, moet ik in dit geval toch opgeven dat het bedrijf een liquide activa heeft en eigen vermogen gelijk aan de winst (uit de winst- en verliesrekening)?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Privé rekening gebruiken voor zakelijke doeleinden

11 april

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je hierbij je privérekening gebruikt. Je koopt zakelijke spullen, dan kun je die toch gewoon van je zakelijke rekening betalen en zien als kosten? Heb je een voorbeeld om wat voor kosten we het zoal hebben of hoe je dit boekt?
 
johndoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 april

Re: Privé rekening gebruiken voor zakelijke doeleinden

11 april

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je hierbij je privérekening gebruikt. Je koopt zakelijke spullen, dan kun je die toch gewoon van je zakelijke rekening betalen en zien als kosten? Heb je een voorbeeld om wat voor kosten we het zoal hebben of hoe je dit boekt?

Ik heb geen zakelijke rekening dus vandaar. Ik hou mijn inkosten zelf bij in Excel; heel spannend is het niet. Denk aan een x aantal facturen per jaar van ~10k stuk, en wat uitgaven maar die blijven tot op heden nog allemaal onder de 450. Denk aan kosten: mobiel abonnement, google account, domeinnaam, een camera lens, etc.

Edit: dus eigenlijk heb ik maar 2 posten op de W&V:
Inkomsten: 80.000
Overige uitgaven: 2000
=> Winst = 78.000
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Privé rekening gebruiken voor zakelijke doeleinden

14 april

Je hebt geen zakelijke rekening nodig. Je kunt gewoon facturen zakelijk boeken. Of je die nu cash, via je zakelijke rekening of van een rekening van je partner betaalt maakt bij een eenmanszaak niet zoveel uit.

Een zakelijke rekening kan helpen om aan te tonen dat de kosten echt zakelijk waren. Want soms is er natuurlijk een grijs gebied. Denk aan een etentje met een vriend. Als je die privé had betaald en achteraf besluit dat je het bonnetje liever op de zaak zet, kan dat suggestief overkomen. Maar als je de afspraak in je agenda hebt staan en het doel erbij beschrijft, bijvoorbeeld omdat je advies in wint op zijn vakgebied, op de bon kort aangeeft waarom die zakelijk was en die met je zakelijke rekening hebt betaald is het duidelijk dat je consequent bent en het echt ziet als zakelijke uitgave.

Maar los van overzicht of contextuele waarde is een zakelijke rekening niet nodig voor de boekhouding van een eenmanszaak. 
 
johndoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 april

Re: Privé rekening gebruiken voor zakelijke doeleinden

14 april

Je hebt geen zakelijke rekening nodig. Je kunt gewoon facturen zakelijk boeken. Of je die nu cash, via je zakelijke rekening of van een rekening van je partner betaalt maakt bij een eenmanszaak niet zoveel uit.

Een zakelijke rekening kan helpen om aan te tonen dat de kosten echt zakelijk waren. Want soms is er natuurlijk een grijs gebied. Denk aan een etentje met een vriend. Als je die privé had betaald en achteraf besluit dat je het bonnetje liever op de zaak zet, kan dat suggestief overkomen. Maar als je de afspraak in je agenda hebt staan en het doel erbij beschrijft, bijvoorbeeld omdat je advies in wint op zijn vakgebied, op de bon kort aangeeft waarom die zakelijk was en die met je zakelijke rekening hebt betaald is het duidelijk dat je consequent bent en het echt ziet als zakelijke uitgave.

Maar los van overzicht of contextuele waarde is een zakelijke rekening niet nodig voor de boekhouding van een eenmanszaak. 
Bedankt voor de reactie, maar dit is helaas niet waar mijn vraag over ging. Zie daarvoor de eerste post.
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Privé rekening gebruiken voor zakelijke doeleinden

15 april

Sorry maar ik begrijp nog altijd niet wat er misgaat. Kun je toch een fictief voorbeeld geven?

Aangezien al deze transacties van en naar mijn prive rekening gaan, zou de balans mijn inziens dus aan zowel de activa als passiva kant nihil moeten zijn; ondanks dat het bedrijf wel omzet & winst boekt vloeien deze resultaten direct door naar mij als natuurlijke persoon.
Hoe je facturen betaalt heeft geen invloed op je winst. 

Toch krijg ik bij mijn aangifte te zien "Fiscalewinstberekening ongelijk aan winstberekening volgens winst- en verlies rekening". Ofwel, moet ik in dit geval toch opgeven dat het bedrijf een liquide activa heeft en eigen vermogen gelijk aan de winst (uit de winst- en verliesrekening)?
Even kijken of ik je goed begrijp. Je hebt een eenmanszaak? Je hebt bijvoorbeeld 1000 euro inkomsten. Daarnaast heb je uitgaven. Bijvoorbeeld 3x een uitgave van 300 euro. Door het bedrag komen deze niet op de balans maar reken je dit direct door in je winst- en verliesrekening. Je houdt dan 100 euro winst over. Dat je die naar je privérekening overmaakt hoeft geen verschil te maken voor je balans. Je hebt dan een balans met aan de ene kant 100 euro in kas en aan de andere kant 100 euro eigen vermogen (winst) opgebouwd.