Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
toemmes
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 februari

ZZP Vorraad in resultaat

5 februari

Hallo,
ik zit met een vraag over de invloed van de vooraad over mijn winst en balans (ZZP).

Het zit zo dat ik geduurende 2021 best veel onderdelen heb ingekocht (chip/onderdelen tekort) om verder te kunnen produceren.
Deze zal ik in 2022 verder in de producten verwerken en verkopen (dus vlottende activa, klopt?). (Het zijn geen investeringen zoals een computer of zo)
In mijn boekhoudsysteem zijn deze nu eerst als inkoop geregistereerd = kosten.

Mijn vooraad is netjes geteld op 31-12 en met de goede inkoopprijs gewaardeerd, maar nog niet in het boekhoudsysteem geboekt. Dit zal mijn accountant (die het op het moment heel druk heeft en die ik nu even niet hiermee wil storen) bij de jaarafsluiting bijwerken.

Ik wil echter nu al zeker (of grof) weten wat de resultaten (de echte getallen) inclusieve de vooraad zijn.
De vraag is nu, ervan uitgaande dat ik begin 2021 geen vorraad had of de volgende berekening juist is om mijn voorlopige resultaten te krijgen.
Winst = Omzet - Kosten + Totaal Voorraadwaardering
Balans = Balans + Totaal Voorraadwaardering   ?  ( heeft de Voorraadwaardering invloed op de balans?)

Waarom ik dit nu al wil weten is omdat wij naar een ander huis willen en dus alvast vooraf de getallen van 2021 naar de hypotheekadviseur willen geven.
Ik ben nu al de hele ochtend bezig om een antwoord hierop te vinden, zeker ontbreekt mij hier ook de boekhoudtechnische kennis om het antwoord te zien :-)

Alvast bedankt!
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: ZZP Vorraad in resultaat

7 februari

Ik wil echter nu al zeker (of grof) weten wat de resultaten (de echte getallen) inclusieve de vooraad zijn.
De vraag is nu, ervan uitgaande dat ik begin 2021 geen vorraad had of de volgende berekening juist is om mijn voorlopige resultaten te krijgen.
Winst = Omzet - Kosten + Totaal Voorraadwaardering
Balans = Balans + Totaal Voorraadwaardering   ?  ( heeft de Voorraadwaardering invloed op de balans?)
Als het echt gaat om je hypotheek is het toch slim om je accountant even om advies te vragen want winst is een beetje een lastig begrip. Dat is net hoe je het berekent. Je kunt bijvoorbeeld afschrijven op eigendommen en dat kan best wat invloed hebben op je winst. Die voorraad is zo'n eigendom waarop veel accountants afschrijven. Andere zaken die vaak invloed hebben op de winst zijn reserveringen of financieringskosten (rente-lasten). Daarnaast rekenen veel ondernemers hun eigen salaris niet door in de winstberekening.

De balans is makkelijker. Daarop is voorraad simpelweg een eigendom met waarde. Net als je debiteuren. Je hebt hiervoor eerder al kosten gemaakt doordat je de facturen van de voorraad hebt verrekend in je winst- en verliesrekening als kosten (zoals je in 2021 hebt gedaan). Een goede voorraad kan je eigen vermogen verbeteren maar ik verwacht niet dat de bank hierop snel een hogere hypotheek afsluit want er zijn genoeg ondernemers die veel te veel voorraad inkopen en uiteindelijk deze moeten afwaarderen naar nul omdat ze het niet verkocht krijgen. 
 
toemmes
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 februari

Re: ZZP Vorraad in resultaat

7 februari

Hallo Admin,

bedankt voor de informatie. Ik had dan toch nog contact met mijn accountant en kan nu wel met de informatie verder.
In mijn geval komt dit wel goed omdat de jaarafsluiting nu snel wordt afgerond voordat ik deze nodig heb.

Bedankt!