Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Joblaja
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 januari

Inhuur andere zzp-er

18 januari

Mijn zoon heeft vorige week een klus gedaan van 3 dagen. Een klus die hij niet alleen kon doen en dus een bevriende zzp-er gevraagd. Beide hanteren hetzelfde tarief. Het gaat hier alleen om de facturatie van uurloon. De klus is geklaard en mijn zoon heeft van de bevriende zzp-er een factuur voor uren ontvangen. Mij zoon zelf heeft een factuur opgemaakt mijn zijn uren en de uren van de andere zzp-er voor de opdrachtgever. Nu wil ik deze factuur inboeken. Ik weet dat het bedrag aan uurloon van mijn zoon weggeboekt wordt bij omzet. Maar hoe boek ik die uren van de bevriende zzp-er? Volgens mij valt dit niet onder personeelskosten, er worden immers geen belastingen en wettelijke bijdrages betaald. Overigens is de btw verlegd, maat dat is weer een ander verhaal. Graag hoor ik hoe ik deze factuur moet verwerken. Bvd
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Inhuur andere zzp-er

21 januari

Dit lijken me geen personeelskosten, maar dat is lastig te bepalen op afstand. Het ligt er ook aan wat er is uitbesteed. Ook lijkt het mij niet logisch dat de btw hier is verlegd. 

Je zoon factureert de opdrachtgever het totaal (dus zijn uren + de uren van zijn vriend). Zijn vriend factureert jouw zoon alleen zijn uren. De btw op de factuur van de vriend kun je direct verrekenen met de btw op de factuur van je zoon. 
 
aslion
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 januari

Re: Inhuur andere zzp-er

29 januari

Mijn zoon heeft vorige week een klus gedaan van 3 dagen. Een klus die hij niet alleen kon doen en dus een bevriende zzp-er gevraagd. Beide hanteren hetzelfde tarief. Het gaat hier alleen om de facturatie van uurloon. De klus is geklaard en mijn zoon heeft van de bevriende zzp-er een factuur voor uren ontvangen. Mij zoon zelf heeft een factuur opgemaakt mijn zijn uren en de uren van de andere zzp-er voor de opdrachtgever. Nu wil ik deze factuur inboeken. Ik weet dat het bedrag aan uurloon van mijn zoon weggeboekt wordt bij omzet. Maar hoe boek ik die uren van de bevriende zzp-er? Volgens mij valt dit niet onder personeelskosten, er worden immers geen belastingen en wettelijke bijdrages betaald. Overigens is de btw verlegd, maat dat is weer een ander verhaal. Graag hoor ik hoe ik deze factuur moet verwerken. Bvd

Beste Joblaja,

U dient 2 facturen in te boeken, namelijk: 
Verkoopboek: 
factuur opdrachtgever: Totale uren (uren zoon + uren vriend).
Grootboekrekening Omzet

Inkoopboek: 
Factuur van uren vriend inboeken
Grootboekrekening Inhuur derden