Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
gose91
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 januari

Nieuw activa financieren met afschrijvingen oude activa?

13 januari

Beste mensen,

Ik ben penningmeester van een kleine sportvereniging.
Al dat geschuif met geld kom ik wel uit maar er is wat onenigheid over de activa/afschrijvingen.
In de vereniging is een nieuwe CV/boiler installatie geplaatst voor €5000.
Op de oude was €3000 van de €3500 afgeschreven.

In mijn beleving handel je dit als volgt af:
Volledige restafschrijving van €500 (debet) en deze afschrijving toevoegen aan de cumulatieve afschrijvingen (credit), daarna de cumulatieve afschrijvingen en de nieuwwaarde verminderen met €3500.
Vervolgens de nieuwe CV activeren voor €5000 en deze voor bijvoorbeeld €500 per jaar afschrijven.

Nu heb ik een boekhouder in de kascommissie zitten die zegt dat de afschrijvingen van de oude ketel kunnen blijven staan en dat je alleen de meerwaarde van de nieuwe ketel hoeft af te schrijven, dus €150 per jaar. Dat scheelt toch wel een slok op een borrel in de jaarlijkse W&V-rekening. Maar je kan toch niet zomaar van iets dat je uit je gebouw, uit je boekhouding haalt de al afgeschreven waarde laten staan? M.i. heb je €5000 uitgegeven en door die kosten te activeren kan je die weer over 10 jaar uitsmeren.

Ik lees graag jullie mening hierover, mocht er meer info nodig zijn dan zie ik dat uiteraard graag!

Alvast bedankt voor het meedenken
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Nieuw activa financieren met afschrijvingen oude activa?

15 januari

In mijn beleving handel je dit als volgt af: Volledige restafschrijving van €500 (debet) Vervolgens de nieuwe CV activeren voor €5000 en deze voor bijvoorbeeld €500 per jaar afschrijven en deze afschrijving toevoegen aan de cumulatieve afschrijvingen (credit), daarna de cumulatieve afschrijvingen en de nieuwwaarde verminderen met €3500.
Ja, lijkt mij ook.
Nu heb ik een boekhouder in de kascommissie zitten die zegt dat de afschrijvingen van de oude ketel kunnen blijven staan en dat je alleen de meerwaarde van de nieuwe ketel hoeft af te schrijven, dus €150 per jaar. Dat scheelt toch wel een slok op een borrel in de jaarlijkse W&V-rekening. Maar je kan toch niet zomaar van iets dat je uit je gebouw, uit je boekhouding haalt de al afgeschreven waarde laten staan? M.i. heb je €5000 uitgegeven en door die kosten te activeren kan je die weer over 10 jaar uitsmeren.
Als je hem laat staan dan behoud je zowel 3500 waarde als 3500 afschrijvingen, toch? Dus dan heb je meer tekst op je balans, maar die komen uit op nul.

Ik snap niet helemaal hoe je dan opeens op die 150 komt. We weten allemaal dat die nieuwe CV het geen 34 jaar gaat volhouden. Als je gaat afschrijven met 150 per jaar dan heb je bij de volgende vervanging veel te weinig afgeschreven. Je wint dit jaar dan wat op je W&V, maar de volgende penningmeester maak je niet blij, lijkt me.
 
gose91
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 januari

Re: Nieuw activa financieren met afschrijvingen oude activa?

17 januari

Bedankt Jip! De 150 euro duid ik hieronder nog even.
Voor zover ik kan bedenken zijn er twee methodes:

Methode 1: (waar ik me helemaal in kan vinden)
Je hebt een activum “Ketel 1”, die verwijderd wordt, en een “Ketel 2”.
Ketel 1 verwijder je fysiek en boekhoudkundig zoals hierboven omschreven.
Dus Ketel 2 wordt voor 5000 geactiveerd en voor 500 per jaar afgeschreven.

Methode 2: (waar ik over twijfel)
Je ziet het als een activum “Verwarming” (zo staat deze nu ook op onze balans).
Door de aanschaf van de nieuwe ketel, verhoog je de nieuwwaarde met 1500 euro.
Als je er even vanuit gaat dat de oude ketel al helemaal was afgeschreven, heb je alleen die toegevoegde 1500 euro, dus 150 per jaar af te schrijven.
Heb ik zo een methode omschreven die gangbaar is? Het is de enige manier die nog half sense maakt bij me en een soort matcht met wat de boekhouder mij probeert uit te leggen.
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Nieuw activa financieren met afschrijvingen oude activa?

22 januari

Ah, je plaatst dus alleen de meerwaarde erbij op de balans. Ik snap nu de berekening. Zelf zou ik ook kiezen voor de optie waarbij je de hele waarde weer erbij telt maar ook weer afschrijft. Hiermee maak je beter duidelijk dat de vereniging over 10 jaar weer een ketel moet hebben opgespaard en staat een volgende penningmeester niet opeens voor de verrassing van een onverwachte uitgave.