Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
mjwvdberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 9 december

BTW op auto verrekenen maar niet op balans

9 december

Ik heb een auto aangeschaft die in januari wordt geleverd. Ik ben ondernemer voor de BTW en de IB. Ik heb geen trek in de fiscale bijtelling dus ik wil de auto niet op mijn balans activeren maar ik will wel de BTW op aanschaf terugvorderen/verrrekenen. Dit leidt dan tot een BTW bijtelling van 2.7% op jaar basis (veel mensen weten niet dat dit is toegestaan door de belastingdienst maar je kan het op hun site terugvinden). Omdat in boekhoudpakketten dit boekhoudkundig en fiscaal hand in hand gaat vraag ik mij dus af hoe ik (a) in mijn BTW aangifte wel de BTW op de aanschaf aftrek (dat kan dus alleen door de inkoopfactuur te boeken) maar (b) toch de auto niet op mijn balans te krijgen. Het lijkt mij dat ik als alternatief ook de auto aanschaf niet als kostenpost kan opvoeren. Weliswaar komt de auto dan niet op de balans te staan maar lijkt mij nogal apart om de auto in zijn geheel via de V&W te laten 'verdwijnen'. Wellicht zie ik het gewoon niet scherp maar ik ben vast niet de eerste die met dit probleem kampt!
 
henkb
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 maart

Re: BTW op auto verrekenen maar niet op balans

11 december

Waar heb je dit op de site van de Belastingdienst teruggevonden? Het lijkt me dat je de auto zakelijk koopt (en dus op de balans zet) OF privé (en de btw dus niet terugvordert). Zelf kan ik je regeling niet vinden. Die 2,7% ken ik wel maar komt bij andere regelingen terug, zoals deze: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_de_zaak/ maar dit is dus van toepassing als de auto onderdeel uitmaakt van het bedrijfsvermogen. Je hebt dan dus de auto op de balans én moet die 2,7% prive betalen vanwege privégebruik van het vermogen van je onderneming.