Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Opzetten administratie, waar te beginnen?

5 april

Ik ben al jaren ondernemer en heb dus al een administratie over afgelopen jaren maar heb dit altijd uitbesteed aan een boekhouder. Daar heb ik nu afscheid van genomen want het werd een aardig rommeltje. Ik wil het nu meer zelf in eigen beheer gaan doen en alleen de controle uitbesteden. Bij voorkeur aan een kundige accountant die de zaken wel serieus neemt.

Maar goed, dan moet ik wel eerst zelf de boel op orde gaan stellen. Als ik het opstellen van de administratie nu zelf in eigen beheer ga doen, waar moet ik dan beginnen?
 
Henk b
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 november

Re: Opzetten administratie, waar te beginnen?

8 november

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ik doe nu dan ook alle administratie zelf. Online heb ik boekhoudsoftware vergeleken waarmee ik de administratie doe, ik zou daar dus beginnen.
 
AlexDekkers
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 april

Re: Opzetten administratie, waar te beginnen?

26 april

Tot een bepaalde omvang is het ook zeker goed om baas te zijn over uw eigen administratie. Niet alleen is het goed om inzicht te hebben in uw eigen administratie, maar uiteindelijk heeft u zelf het grootste hart voor uw onderneming!

Paar belangrijke punten:
  • Voor de hand liggend, maar wel zo belangrijk: zorg dat al uw facturen (in- en verkopen) in aparte ordners zitten. Bij administratie draait het uiteindelijk om het overzicht. In mijn ervaring (zowel als controlerend accountant als manager accounting) kan ik je garanderen dat een slechte administratie altijd gepaard ging met een een slecht geordende papieren administratie.
  • In de meeste gevallen kun je in excel al een goede administratie bijhouden afhankelijk van het aantal facturen. Als dit op jaarbasis overzichtelijk is, dan zou ik nog even wachten met het aanschaffen van een administratiepakket.