Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
andredebont
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 augustus

Financial lease journaalpost

21 augustus

Wie kan mij helpen met de journaalpost voor het sluiten van een financial leaseovereenkomst.

Gegevens:
Contante waarde machine bij aankoop € 150.000
Leasecontract 5 jaar
Lease bedrag per jaar € 21.104
BTW € 15.010
Eenmalige afsluitkosten € 2500
Berekende interest 10%

Mijn beredenering als lessee:
Voor het gebruik van de machine betaal ik 5 x 21104 is 105520. Dit bedrag boek ik credit op 050 - leaseverplichtingen.
Ik wordt economisch eigenaar van de machine en moet de machine in de assets verantwoorden tegen de contante waarde excl. btw = 150000 – 15510 = 134490
De financieringskosten is het verschil tussen het bedrag dat als asset wordt geboekt en de leaseverplichting = 134490 – 105520 = 28970. Dit bedrag wordt credit geboekt, omdat het bedrag aan te betalen lease lager is als de contante waarde excl btw. Dit is dus een restbedrag. Deze boek ik credit op 145 - financieringskosten.

Het sluiten van de leaseovereenkomst en de levering van de machine boek ik dan als:
040                 leasemachines                    134490
aan 1xx          financieringskosten lease                             28970
aan 050          leaseverplichtingen                                      105520
170                 te verrekenen btw                 15510
aan 110          bank                                                              18010

Nu heb ik echter credit een bedrag van € 2500 hoger dan debet. Dit is die eenmalige afsluitkosten.
Kan ik dit bedrag in mindering brengen op de financieringskosten of moet ik deze in rubriek 4 boeken?
Is mijn berekening van het bedrag op de balans op rekening 040 juist?

Andre de Bont
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Financial lease journaalpost

25 augustus

Hoi André,

Mooie eerste vraag op dit forum. Kun je wat achtergrond geven? Ben je zelf ondernemer en heb je geen boekhouder ingeschakeld? De grootboekrekeningen komen uit je boekhoudsoftware? Je schrijft de machine dus letterlijk af met het bedrag dat je aan financial lease moet betalen? De eerste keer geef je aan dat de btw 15010 is, de tweede keer 15510. 

De afsluitkosten kun je als losse kostenpost bij aanschaf los boeken. Heb je hier een factuur/betaalbewijs van gekregen?
 
andredebont
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 augustus

Re: Financial lease journaalpost

26 augustus

Beste Jip,

Dit is een vraag vanuit mijn studie bedrijfsadministratie. Ik had ergens gelezen dat ze op dit forum niet graag met huiswerk helpen.
Dus heb ik het algemeen gehouden.

Probleem is dat volgens de IAS17 je de contante waarde in de assets moet boeken ivm afschrijving. In de lesstof boeken ze de contante waarde minus de btw. Het verschil met het bedrag aan leasekosten wordt dan in als financieringskosten geboekt. Echter, in dit geval geven ze de contante waarde van 150000 maar zonder de opmerking of dit incl of excl btw is. De btw wordt in een gezamenlijke post met de eenmalig poliskosten genoemd = 18010 - 2500 = 15510. Lijkt mij dus eerder dat de 150000 in de assets geboekt moet worden.
Het leasebedrag is 105520, is dus lager dan de contante waarde. Lijkt mij dus dat we hier te maken hebben met een restwaarde. Deze boek ik dan credit op financieringskosten.

Is erg vervelend als de huiswerkopdrachten totaal anders zijn dan de lesstof en de praktijk.

Andre