Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Monfils
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 juni
Locatie: Hellevoetsluis

Belastingzaken

28 juni

Goedenavond allemaal,


Ik had enkele vragen omtrent administratie zaken (BTW & inkomstenbelasting) en welke zaken verplicht zijn.

1. Vorig jaar april (2005) ben ik een eenmanszaak begonnen. Het gehele boekjaar 2005 gewoon winst gemaakt, dus eigenlijk verlies geleden (lees EURO 250,-). Welk 3 kwartalen omzetbelasting moeten aangeven waarbij ik twee van de 3 maanden respectievelijk EURO 14,- en EURO 86,- heb teruggevraagd. Dit voor materiaal welke nodig waren voor uitoefening van mijn bedrijf. Dit is gewoon goed gelopen allemaal neem ik aan dus?

2. In het boekjaar 2005 geen winst gedraaid dus geen extra inkomstenbelasting. Gewoon een particuliere belastingaangifte waarbij ik mijn inkomsten vermeldde van mijn bijbaantje (student). Verder niks, niks bij inkomsten uit overige werkzaamheden, helemaal nergens melding van winst/verlies bedrijfsactiviteiten. Klopt dat ook allemaal?
Dus boekjaar 2005 afgesloten zonder dingen vergeten te zijn of iets dergelijks?

3. 1e Kwartaal van 2006 wederom geen winst. Nu zijn er inkomsten ontstaan in het 2e kwartaal (nu dus). Einde van het kwartaal netjes de btw van de inkomsten optellen en daar de btw van de uitgaven vanaf trekken. Dan netjes omzetbelastingaangifte. Dit zet zich door (hopelijk, ga ervan uit) waardoor ik dus het boekjaar 2006 afsluit met winst. Hierdoor moet ik inkomstenbelasting betalen. Ik krijg tot nu toe altijd een particuliere belastingaangifte. Zal dit zo blijven? Dat de winst bij "resultaat uit overige werkzaamheden" moet worden geplaatst? (Want aan het urencriterium kom ik niet, dus zal niet als ondernemer gezien worden).

4. Welke verplichtingen heeft een eenmanszaak van mijn "kaliber" nog meer? Enkel de omzetbelasting en inkomstenbelasting toch?

5. Ontvangen btw (teruggave) tel je die bij je opbrengsten op?
Betaalde btw (verrekende) is dat een kostenpost, trek je die dus van je opbrengsten af?


Mijn dank is groot.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

28 juni

Hallo Monfils,

Welkom op administratieforum.nl. Ik zal proberen je vragen punt voor punt te beantwoorden.
1. ..Dit is gewoon goed gelopen allemaal neem ik aan dus?
Dat neem ik ook aan.
2...Dus boekjaar 2005 afgesloten zonder dingen vergeten te zijn of iets dergelijks?
In 2005 heb je een verlies geleden, dit had je beter kunnen opgeven, dat had je belastbare inkomen verminderd. Dat heb je dus niet goed gedaan. Kun je evt corrigeren dmv bezwaarschrift op je voorlopige aanslag 2005.
3. Ja op zich kun je het bij resultaat overige werkzaamheden opgeven, uitgaande dat je ook een baan|(tje) hebt.
4. Inderdaad BTW en IB. Zorg wel dat je kunt aantonen, bewijzen en onderbouwen wat je opgeeft middels facturen bonnen en bankafschriften.
5. Nee, Je omzet en kosten bereken je excl BTW. De enige situatie dat je BTW optelt bij je inkomen is als je voordeel hebt K(leine) O(ndernemers) R(egeling).

Hopelijk is e.e.a. iets duidelijker.

Groeten, Martijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Monfils
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 juni
Locatie: Hellevoetsluis

28 juni

Allereerst hartelijk bedankt voor de snelle, maar vooral duidelijke uitleg.

Punt 1. Daar ga ik dan maar vanuit. Wanneer hoor je anders van de belastingdienst als je iets vergeten bent of fout hebt gedaan (los van een controle)?

Over punt 2. Met opgeven van verlies. Ik heb wel, omdat ik student ben en een bijbaantje hebt, mijn volledig ingehouden belasting kunnen terug krijgen. Had ik dan bij "resultaat uit overige werkzaamheden" een negatief getal moeten invullen?

Punt 3. Ok. Maar voor eenmanszaak geldt ook het particuliere belastingaangifte formulier of heb je daar een aparte voor? (als ze je als ondernemer gaan beschouwen)

4. Inkomsten en uitgaven wordt netjes opgeschreven, met daarbij de btw vermeld. Daarnaast map met facturen gesorteerd op kwartaal. Weet dus altijd hoeveel btw ik krijg of moet betalen. Daarnaast heb ik alle facturen of bonnetjes van de uitgaven (inkomsten).

5. Ok, dus als ik btw terugkrijg (van het 1e kwartaal 2006) dan zet ik dat niet bij mijn inkomsten en uitgaven als "inkomsten"? Komt dus verder nergens meer in terug behalve in een eventuele aparte btw "kasboek" (als je die bij houdt).
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

1 juli

Hallo Monfils,
Punt 1. Daar ga ik dan maar vanuit. Wanneer hoor je anders van de belastingdienst als je iets vergeten bent of fout hebt gedaan (los van een controle)?
Punt 1. Inderdaad bij controle. Loon / uitkering e.d. is gekoppeld aan jouw sofinummer, en die info krijg de belastingdienst ook van de inhoudingsplichtige. Als jij deze info niet meeneemt corrigeert de belastingdienst dat. Verkopen en kosten kunnen ze niet zo waarnemen, daar gaan ze naar zoeken als je gecontroleerd wordt. Zorg dus altijd dat je administratie controle-proof is.
Over punt 2. Met opgeven van verlies. Ik heb wel, omdat ik student ben en een bijbaantje hebt, mijn volledig ingehouden belasting kunnen terug krijgen. Had ik dan bij "resultaat uit overige werkzaamheden" een negatief getal moeten invullen?
Punt 2. Je had inderdaad een verlies bij bijverdiensten, maar dat zou ws geen effect hebben gehad bij jou.
Punt 3. Ok. Maar voor eenmanszaak geldt ook het particuliere belastingaangifte formulier of heb je daar een aparte voor? (als ze je als ondernemer gaan beschouwen)
Punt 3. Ondernemers moeten een zgn winstaangifte indienen (balans en winstberekening), daarvoor is een zgn O-Biljet.
4. Inkomsten en uitgaven wordt netjes opgeschreven, met daarbij de btw vermeld. Daarnaast map met facturen gesorteerd op kwartaal. Weet dus altijd hoeveel btw ik krijg of moet betalen. Daarnaast heb ik alle facturen of bonnetjes van de uitgaven (inkomsten).
Punt 4. Zo te lezen doe je dat goed!
5. Ok, dus als ik btw terugkrijg (van het 1e kwartaal 2006) dan zet ik dat niet bij mijn inkomsten en uitgaven als "inkomsten"? Komt dus verder nergens meer in terug behalve in een eventuele aparte btw "kasboek" (als je die bij houdt).
Punt 5. Nee, inderdaad BTW teruggaaf is geen omzet, maar een ontvanst.
Let wel dat je je winst over het jaar opgeeft, niet per kwartaal.

Groeten en succes d'rmee!

Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management