Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
sjorsb
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 april

BTW VS

22 april

Hallo,

Ik heb al veel gezocht op internet, maar kom maar niet uit het onderstaande vraagstuk:

Op de website iStockphoto.com kun je stockphoto's kopen middels een abonnement (je koopt credits waarmee je vervolgens foto's kunt kopen). Het bedrijf is gevestigd in Canada en heeft mij een factuur gestuurd van 15,75 EURO met 0% BTW. Zowel mijn als hun BTW-nummer staat vermeld op de factuur.

Hoe kan ik dit het beste verwerken in mijn administratie? En moet ik hier alsnog BTW over betalen in Nederland?

Alvast heel erg bedankt als iemand mij kan helpen!
 
sjorsb
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 april

23 april

Volgens mij heb ik de goede boeking/journaalpost gevonden:

Abonnementen & Contributies 15,75
Te vorderen BTW hoog 2,99
Aan Te betalen BTW hoog 2,99
Aan Crediteuren 15,75


Een vraag die hier echter op aansluit: Ik heb het afgelopen jaar (2010) 2 van dit soort facturen ontvangen, maar ben vergeten de BTW te berekenen. Het gaat dus in totaal om slechts 5 a 6 euro wat in rubriek 4b van de BTW aangifte komt.

Moet ik nu de BTW aangifte corrigeren bij zo'n klein bedrag? Per saldo betaal ik niets, aangezien ik immers de bedragen bij de voorbelasting weer terug kan vorderen... En aangezien ik binnen de KOR val, draag ik sowieso geen BTW af.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

29 april

Beste Sjors,

Je bent me voor, de boeking die je hebt gevonden is correct.

Formeel gezien met je een suppletie indienen voor de niet aangegegeven btw. Aangezien dit een wel erg klein bedrag bedrag is, en bovendien per saldo nul, is het te overwegen om dat zo te laten.

Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
sjorsb
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 april

29 april

Beste Tijn,

Bedankt voor je bevestiging dat mijn boeking correct is :)

groet,
Sjors