Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Frenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juli

Boekingen bij overname administratie

25 juli

Hoi,

Kan mij iemand helpen bij de boekingen bij een overname van een administratie?
Met name voor bijvoorbeeld openstaande debiteuren. Hoe wordt dan de BTW geboekt? De aangifte is dan inmiddels gedaan.

Thnx
Frenk
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

26 juli

Frenk,

Wat versta je onder "overname van een administratie"? Gaat iemand anders die administratie voortaan doen? Wordt een administratie ingebracht in een andere administratie?

Volgens mij heeft een wijziging in deze zin geen enkele invloed op de btw, tenzij je kennelijk iets heel anders bedoeld. Maar dat hoor ik dan wel.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

26 juli

Hoi Frenk,

Wat bedoel je precies met overname van een administratie? Hebben jullie een bedrijf overgenomen? Of neem je de administratie over van een andere boekhouder / administrateur?

Graag wat nadere info, zodat we gericht kunnen antwoorden.

Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Frenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juli

26 juli

Hoi Tijn,

Betreft de overname van een administratie die eerst door een andere boekhouder werd gedaan.

Beschik wel over een balans/winst en verlies/ openstaande posten debiteuren en crediteuren.


Groet
Frenk
 
Frenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juli

26 juli

John, Tijn,

De administratie werd door iemand anders gedaan. Hij heeft een BTW aangifte gedaan t/m periode 6. Vervolgens zijn er wel openstaande posten debiteuren met posten van bijvoorbeeld maart. Als ik deze posten overneem staat de BTW 2x op. Een maal bij de aangifte en een maal bij het aanmaken van de openstaande post.

Of zie ik nu iets volledig over het hoofd?

Bij voorbaat mijn dank,
Frenk
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

26 juli

Frenk,

Volgens mij ben je dan toch abuis. Als ik het goed begrijp is destijds een vordering geboekt; daarbij is ook de af te dragen btw verwerkt en vervolgens afgedragen. Op het moment van overname blijkt de vordering nog niet te zijn betaald. Er moet derhalve uitsluitend worden gezorgd voor inning van de vordering en btw behoeft daarover niet meer te worden afgedragen.

Het kan natuurlijk zijn dat met het inboeken van de vorderingen in een administratieprogramma het programma zelf probeert een btw boeking te maken. Als dat zo is gebruik je waarschijnlijk een verkeerde module van het programma. Het moet mogelijk zijn (inbrengbalans oid) een vordering op te boeken zonder dat een btw boeking wordt aangemaakt.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Frenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juli

27 juli

Dag John,

In de beginbalans kan ik geen debiteuren boeken. Dit zal dus moeten via dagboek debiteuren. Hierin wordt automatisch een BTW boeking gegenereerd echter kan de BTW code wijzigen in:
1: BTW hoog
2: BTW laag
3: BTW nul

Is het dan wijsheid te boeken op rekening opbrengst BTW hoog met BTW code 3 (BTW nul)?

BVD
Frenk
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 juli

Mijn hemel Frenk, wat heb je nu voor programma te pakken? Tja, als het echt niet anders kan dan zou je kunnen proberen om te boeken met 0% BTW, of het memoriaal moet een mogelijkheid geven. Dan kan je de beginbalans op die manier in zijn geheel netjes inbrengen.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning