Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
MarkVriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 juli

Openstaande verkoop facturen 2008

21 juli

Ik loop al een tijdje met de volgende problemen. Ik ben bezig met een administratie te controleren van een BV. Deze BV heeft een aantal inkoop en verkoop facturen openstaan uit 2008. Echter zullen deze facturen nooit worden betaalt of betaalt worden. Hierdoor ontstaat er een winst/verlies.

Nu is mijn vraag, in welk jaar moet ik deze winst/verlies boeken fiscaal gezien?

En mijn laatste vraag: een beheersvergoeding moet deze inclusief of exclusief BTW en moet hiervoor een factuur worden verstuurd door het beheer of kan je deze gewoon boeken?

Mvg, Mark Vriend

alvast bedankt.
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

22 juli

Beste Mark,

Het verlies dan wel de winst moet worden genomen op het moment dat zeker is dat een vordering resp. een schuld niet zal worden voldaan. Dat kan derhalve voor de ene factuur 2008 en voor een andere factuur 2009 zijn; tenzij facturen met elkaar te maken hebben natuurlijk.

Of een beheersvergoeding met of zonder BTW moet worden gefactureerd weet ik niet. Het beste kan je dit even proberen na te kijken op de site van de belastingdienst. Wellicht kan je ook terugkijken in de administratie van de BV.
Daarnaast: indien het een factuur betreft van een BV aan een andere BV en beide BV's zijn BTW plichtig dan is het geen probleem om de BTW op de factuur mee te nemen. Deze loopt dan immers neutraal door de administraties.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
MarkVriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 juli

22 juli

John,

Oke dus als ik het goed begrijp. Ik constateer nu dat ze nooit betaalt zullen worden dus mag ik ze in de winst/verlies rekening van 2010 verwerken.

Rest mij nog een vraag. Ik snap niet wat je bedoelt met "tenzij facturen met elkaar te maken hebben natuurlijk".

Bedankt voor je snelle reactie.

Mvg, Mark Vriend
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

22 juli

Beste Mark,

Als een inkoopfactuur rechtstreeks te maken heeft met een verkoopfactuur en je vindt dat de verkoopfactuur nooit meer zal worden betaald dan is het logisch dat ook de inkoopfactuur die daarmee verbonden was in ieder geval aan een nader onderzoek moet worden onderworpen. Het zou vreemd zijn als de verkoopfactuur wordt weg geboekt en de inkoopfactuur blijft staan.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning