Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Koos
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 april

Kleine ondernemersregeling en correctie kwartaal 4

4 februari

Hallo,

Ik zit met een vraag m.b.t. de toepassing van de KOR.

De situatie is alsvolgt:

kwartaal 1: BTW ontvangen Eur 200
Kwartaal 2: BTW betaald Eur 800
Kwartaal 3: BTW betaald Eur 400
Kwartaal 4: BTW aangifte gedaan Eur 300 terug.

Nu ben ik bezig met de jaarafsluiting en zie dat er na correcties in de boekhouding nog Eur 200 aan voorbelasting terug zou moeten krijgen.

De KOR heeft betrekking op een heel boekjaar en dus zou ik over het hele jaar genomen (-200+800+400-300-200)= Eur 500 mogen toevoegen aan de winst.

Klopt mijn aanname dat er op de balans per 31-12 een BTW teruggave post van Eur 1000 komt te staan?

Ik ben erg benieuwd.

Dank alsvast,

Koos
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

4 februari

Beste Koos,

Administratieforum is er voor startende ondernemers, ik krijg het vermoeden dat het hier een huiswerkvraag betreft, maar evengoed zal ik een lampje laten schijnen.

Zoals ik het lees heb je geen teruggaaf van € 1000, maar van € 700, het bedrag wat je per saldo betaald hebt. Uiteindelijk is het saldo KOR, na suppletie € 500, en dat moet je inderdaad bij je inkomen optellen.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Koos
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 april

4 februari

Beste Koos,

Administratieforum is er voor startende ondernemers, ik krijg het vermoeden dat het hier een huiswerkvraag betreft, maar evengoed zal ik een lampje laten schijnen.

Zoals ik het lees heb je geen teruggaaf van € 1000, maar van € 700, het bedrag wat je per saldo betaald hebt. Uiteindelijk is het saldo KOR, na suppletie € 500, en dat moet je inderdaad bij je inkomen optellen.

Groet, Tijn
Beste Tijn,

Ik timmer als ondernemer reeds een poosje aan de weg. Een starter ben ik dus allerminst. Ook mijn studenten jaren liggen ook weer jaren achter me.

Mijn twijfel over de teruggave post op de balans is ontstaan omdat ik op de balans ook de aangifte met de teruggave van kwartaal 4 een plek moet geven. Die aangifte had ik namelijk voor de correctie gedaan en de belastingdienst heeft dit bedrag in 2011 ook daadwerkelijk aan mij terugbetaald.

Per 31-12 (zo redeneer ik) heb ik een debetbalanspost voor de teruggave van kwartaal 4 -> €300 plus datgene wat ik over het hele jaar genomen te veel betaald heb (-200+800+400-300) = €700.

De balanspost per 31-12 zou volgens mijn redenering op €1000 moeten uitkomen. Ik zou het enorm waarderen als jij of een andere professional mij kan aangeven waar mijn redenering de fout in gaat.

Dank alvast,

Koos
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

8 februari

Beste Koos,

Misschien kun je aangeven waar je die € 1.000 op bassert?

Grt, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Koos
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 april

11 februari

Beste Koos,

Misschien kun je aangeven waar je die € 1.000 op bassert?

Grt, Tijn

Beste Tijn, Ik zal proberen mij nader te verklaren.

In het boekjaar 2010 heb ik per saldo van kwartaal 1 t/m kwartaal 3 €1000 aan BTW betaald (-200+800+400)

Dan is het 4e kwartaal aangebroken. Volgens de boekingsinfo welke ik op dat moment heb doe ik in januari 2011 aangifte over het 4e kwartaal van 2010. Volgens deze aangifte krijg ik € 300 terug.

De journaalpost bij deze aangifte is:Tussenrekening BTW 300
Aan te Vorderen BTW 300


Op de balans staat er dan per 31-12-10 een op Tussenrekening BTW een terug te ontvangen bedrag van de belastingdienst van €300.
Nu in februari wil ik mijn jaarcijfers gaan samenstellen en kom ik erachter dat ik nog BTW op autokosten kan terugvorderen voor een bedrag van €200.

De journaalpost welke ik maak is: Tussen rekening BTW 200
Aan te vorderen BTW 200

Op de balans heb ik nu op de Tussen rekening BTW een totaal van €500 staan aan terug te vorderen BTW.

Dan bekijk ik het totale BTW plaatje over het hele jaar en die is alsvolgt:
(-200+800+400-300-200)= €500. Deze € 500 is wat ik volgens de KOR aan de winst mag toevoegen en wat ik feitelijk niet hoef te betalen.


Wanneer ik per 31-12-10 de jaarcijfers opmaak, dan moet ik naar mijn idee een balanspost van €1000 hebben omdat dat dat het bedrag is welke ik in 2010 per saldo daadwerkelijk betaald heb, maar eigenlijk niet hoefde te betalen vanwege de KOR

De eind journaalpost voor de KOR welke ik in gedachte heb is:
Tussen rekening BTW 500
Aan Kleine ondernemerregeling 500


De Tussenrekening BTW geeft op 31-12-10 dan totaal een totaal van €1000 aan terug te vorderen BTW aan. Ik hoop dat ik het nu iets beter heb kunnen uitleggen.

Dank alvast voor je reactie.

Mvg,
Koos
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

3 maart

Beste Koos,

Allereerst excuis voor de late reactie, was er even bij ingeschoten, en dank voor je uitleg, helder. Je redenatie is juist. De € 1000 betaalde OB zul je terug moeten ontvangen, en per saldo heb je € 500 KO regeling.

Mocht je nog vragen hebben. stel ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Koos
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 april

8 maart

Beste Koos,

Allereerst excuis voor de late reactie, was er even bij ingeschoten, en dank voor je uitleg, helder. Je redenatie is juist. De € 1000 betaalde OB zul je terug moeten ontvangen, en per saldo heb je € 500 KO regeling.

Mocht je nog vragen hebben. stel ze gerust.

Groeten, Tijn
Beste Tijn,

Fijn dat je toch nog gereageerd hebt. Erg bedankt.


Groet,
Koos