Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
ew
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 december

waar laat je de btw afrondingen

27 december

Omdat btw wordt afgerond per kwartaal houd je verschillen over. Waar laat ik die aan het eind van het jaar.

p.s volgens mij stond hierover al ergens draadje op forum, alleen ik kan die niet meer vinden

Evert
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 december

Evert,

In de eerste plaats zeer te loven dat je eerst even hebt gezocht naar het antwoord voordat de vraag werd gesteld.

Inderdaad wordt de btw-afdracht afgerond op gehele euro's en dan blijf je dus met een afrondingsverschil zitten. Dit verschil kan je weg boeken naar b.v. Algemene kosten (kan dus ook een bate zijn). Vind je dat niet de allerbeste oplossing dan kan je overwegen een rekening BTW afrondingsverschillen te maken en daar de verschillen op te zetten. In het algemeen zal dan 4 keer per jaar een boeking moeten vinden op die rekening.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
ew
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 december

29 maart

Beste John, ik heb een klein BTW afrondings tegoedje aan debet zijde staan in de balans overzicht. Nu wil ik dit dus overboeken naar de post diverse baten op de v&w.
Als ik dit via het memoriaal boek doe, dan komt dit tegoedje weer aan debet zijde op de v&w rekening, terwijl het dus aan de creditzijde moet komen op de v/w rekening.
Hier wordt ik dus simpel van. Ik begrijp wat er moet gebeuren, maar hoe je dat nu met PAP moet uitvoeren is me een raadsel.

Enig idee hoe je dat in dergelijke pakketten doet??

groet,

Evert
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

29 maart

Evert,

Je spreekt over een kleine vordering (staat debet op de balans). Als je dat wegboekt naar de kosten dan wordt de desbetreffende BTW-rekening gecrediteerd en een kostenrekening gedebiteerd.

Dat is ook logisch want je had iets te vorderen dat je nu voor eigen rekening neemt; dus dat wordt een verlies.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
ew
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 december

29 maart

John,

ja, natuurlijk! Ik had nog jouw gemaakt overzichtje voor ogen en daar stond het bedrag op diverse baten op credit, dat haalde ik nu door elkaar. Ben gisteravond te lang doorgegaan....

Groet,

Evert