Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
tulsa25
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari

btw voorgaande jaren

11 februari

Hallo allemaal,
Hoe moet ik de btw van voorgaande jaren boeken?
moet ik een aparte grootboekrekening op de balans opnemen.


alvast bedankt
:)
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

btw voorgaande jaren

11 februari

Hallo Tulsa,

Misschien kun je iets meer informatie geven over jouw probleem.
Heb je op de btw rekeningen per 1-1-2005 nog een saldo uit vorig boekjaar? (waarvoor dan geen aangifte is gedaan), of heb je een bedrag ontvangen dat betrekking heeft op vorig boekjaar?

Een balansrekening BTW voorgaarde boekjaren is niet wenselijk naar mijn mening. Zie ook deze draad over btw.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
tulsa25
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari

Re: btw voorgaande jaren

14 februari

Hallo,

bedankt voor uw snelle reactie
Het is ontvangen btw van vorig boekjaar

met vriendelijke groeten,
Tulsa
 
Jeroen
Xpert
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 december
Locatie: Breda

14 februari

Ik neem aan dat de ontvangen BTW van vorig boekjaar betrekking heeft op de laatste aangifte omzetbelasting van 2005. In dat geval zou er op de balans een vordering moeten staan aan de Belastingdienst en met deze betaling zou deze afgelost moeten zijn. Wat dus de boeking zou opleveren:

Bank
aan Af te dragen BTW


Met vriendelijke groet,

Jeroen
 
tulsa25
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari

15 februari

Hallo,

Ik heb het ook precies zo geboekt
Bank
aan Af te dragen BTW

Maar in een ander topic zie ik staan BTW vorige jaren vandaar mijn vraag.
http://www.administratieforum.nl/viewtopic.php?t=40

Tulsa
 
Jeroen
Xpert
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 december
Locatie: Breda

15 februari

Er kunnen verschillende benamingen worden gegeven aan de rekeningen. Maar het principe is hetzelfde. De rekening "BTW vorige jaren" wordt gebruikt om aan te geven welk bedrag nog aan de balastingdienst moet worden betaald of ontvangen. Hetzelfde geld voor jouw rekening "af te dragen belasting"

Iedere administratie heeft zijn eigen rekeningnamen, het gaat om de pricipes die eraan te grondslag liggen. Dat maakt soms het geven van de juiste journaalposten zonder rekeningschema lastig. Ierder vraagstuk behoeft een andere aanpak.

Met vriendelijke groet,

Jeroen