Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
admincc
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 juni

BTW prive gebruik auto als kostenpost en verwerkin IB

26 juni

Ik ben nieuw op het forum.

Ik heb een vraag over de bijtelling van het privegebruik van de auto die tot het ondernemingsvermogen van een eenmanszaak behoort.

Tot op heden nam ik de BTW bijtelling over het privegebruik van de auto op als verschuldigde BTW en nam dit als tegenboeking op als priveopname. Het is immers privegebruik.

Nu lees ik dat deze BTW bijtelling niet als priveopname geboekt hoeft te worden, maar dat je deze als autokosten mag opnemen. Dat heeft invloed op het resultaat.

Daarnaast wordt gesteld dat je deze BTW bijtelling wel in de aangifte IB dient op te nemen. Waar neem je dat op en hoe? Volgens mij beinvloedt dat de hoogte van het eigen vermogen. Hoe trek je dat dan recht tussen je boekhouding en de aangifte IB zodat die blijven aansluiten?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

prive BTW

29 juni

Hallo Admincc,

Dat klopt, tegenboeking is autokosten, immers, als je de BTW niet kunt verrekenen nemen de kosten toe.

In de IB aangifte kun je bij de vermogensopstelling het privegebruik opgeven. Dit is een fiscale correctie, met als (fiscale) tegenboeking de autokosten. Ik weet niet welke IB software je begruikt en waar je dat dan precies kan opgeven.

Mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
admincc
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 juni

29 juni

Tijn,

Dank voor je antwoord. Als ik je goed begrijp voer je de post op als kostenpost in je boekhouding, maar in de IB corrigeer je het met dezelfde vaart als prive gebruik. Waarmee de opvoering van de BTW voor het privegebruik in je boekhouding eigenlijk fictief is.
Voor de aangifte gebruik ik het aangifteprogramma van de belastingdienst voor ondernemers.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

30 juni

Ha Admincc,

De BTW corrigeer je in de administratie, kosten / aan verschuldigde BTW. Het IB prive gebruik bereken je buiten de admin om, en wordt als fiscale correctie in de IB aangifte opgenomen. Ik gebruik zelf BAS aangifte software van Elsevier, waar dat precies in de Bdienst software moet komen weet ik niet, als het goed is is er ruimte voor in de fiscale vermogensopstelling, en kun je een fiscale aanpassing invoeren. Je zou even moeten kijken hoe dat in de Bdienst software werkt. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hieromtrend.

Success ermee in ieder geval.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
admincc
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 juni

30 juni

Ha Tijn,

Als ik die aangifte gemaakt heb, laat ik het je weten.
Bedankt zover.
 
admincc
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 juni

Het is erg simpel

1 augustus

Ha Tijn,

Het klopt helemaal. In de software van de Bdienst Box1 winst uit onderneming vink je de post Niet-aftrekbare of gedeeltelijke aftrekbare kosten en lasten aan.

Daar kun je het kwijt.

Heel erg bedankt voor je hulp!!
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

2 augustus

Admincc,

Tijn is ff afwezig en om nu te voorkomen dat je denkt hij reageert helemaal niet meer zeg ik even namens hem: graag gedaan.

John.
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning