Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Allard88
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 oktober

Kleine ondernemings regeling

4 november

Ik heb naast mijn werk als freelancer (ik ben ingeschreven als eenmanszaak en heb ook een BTW nummer) een vaste baan (36 uur) per week. Ik ga voor het eerst aangifte doen en heb hier wat vragen over...:

Welke verschillen zitten er qua belasting tussen iemand die fulltime eenmanszaak heeft, of iemand die ernaast nog een vaste baan heeft (hoe zit dat met die neven activiteiten?)

Maar er van uitgaande dat ik als ondernemer wordt erkent door belastingdienst..

- kom ik in aanraking voor de kleine ondernemingsregeling? Ik verwacht per jaar (zeker dit jaar want ben in augustus begonnen) minder dan 1883 euro BTW te betalen (na aftrek voorbelasting).

- zo ja, dan mag ik per kwartaal een bedrag x aftrekken van mijn te betalen BTW (ik weet dit jaar dat ik zeker onder die 1883 kom), dus ik mag dan telkens het hele BTW bedrag eraf trekken toch?

- Ik heb echter het vorige kwartaal een hogere voorbelasting dat een te betalen BTW.. (dus ik zou geld terug krijgen)...en ik verwacht vanwege investeringen het zelfde met het komende kwartaal. mag ik dan die regeling niet toepassen zodat ik geld terug krijg in plaats van dat ik niets betaal?

En als laatste vraag.. ik heb een aantal pc onderdelen gekocht om mijn pc te updaten.. ga deze pc voor zakelijk maar ook prive gebruiken. Mag ik de BTW van deze onderdelen opvoeren op de zaak (voor 100%?) of moet ik dit gaan delen over zaak en prive?

super bedankt weer mensen!
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

5 november

Allard,

Er is in principe geen verschil tussen iemand die fulltime een eenmanszaak runt en iemand die daarnaast nog een vaste baan heeft. Indien je aan het urencriterium voldoet kan je zelfs een FOR vormen. Wel zul je, logischerwijze, de nettowinst bij de aangifte IB moeten verwerken.

Als je verwacht dit jaar meer btw te betalen dan je ontvangt, is het inderdaad handiger geen gebruik te maken van de KOR (kleine ondernemersregeling).

Indien je de PC hebt ingebracht in de onderneming (geschatte waarde op het moment van starten van de onderneming op de balans gezet) dan kan je de onderdelen ook boeken op de onderneming (< 450 niet activeren maar als kosten nemen) en ook de daarop drukkende btw verrekenen.
Dit is ook handig om te kunnen afschrijven op de pc.

John
 
Allard88
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 oktober

5 november

"(< 450 niet activeren maar als kosten nemen) en ook de daarop drukkende btw verrekenen. "

dit begrijp ik niet helemaal.. wat maakt het uit of het onder de 450 zit of niet? en wat bedoel je met activeren...

ik ben echt net een maand bezig of zo..dus ik heb ook nog geen balans gemaakt waar ik mijn pc opgevoerd heb.. ben ik verplicht een balans te maken en te houden trouwens?

ik zit namelijk constant te twijfelen wat ik nu precies allemaal moet bijhouden..kasboek, rekeningen, debiteuren/crediteuren, winstverlies, BTW, balans.. al deze dingen?

thanks!
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

5 november

Allard,

Op een andere vraag van je antwoordde ik:

Met het alleen verwerken in een kasboek ben je er niet met je administratie. Je zult ook minstens éénmaal per jaar een balans en een resultatenrekening moeten maken. Wellicht dat je dit wel meerdere keren per jaar wilt doen om te zien hoe de onderneming er financieel voor staat.

Wellicht is het dan toch verstandig je iets meer te verdiepen in hoe een administratie wordt bijgehouden.

Met de opmerking < 450 wordt bedoeld dat alle aanschaffingen onder deze grens als kosten mogen worden opgenomen. Dit houdt dus tevens in dat alle aanschaffingen boven 450 geactiveerd moeten worden. Hieruit volgt dat deze bedragen niet ineens als kosten mogen worden genomen maar dat daarop moet worden afgeschreven in minstens 5 boekjaren,

Je onderneming is gestart. Ik neem aan dat je al uitgaven en mogelijk ook al ontvangsten hebt voor die onderneming. De eerste uitgaven zal je wel bekostigd hebben uit privégelden. Dat houdt in dat je een storting in de onderneming hebt gedaan waaruit vervolgens de kosten zijn betaald. Je kunt echter ook een privé-inbreng hebben met materialen zoals een computer. Dat was wat er bedoeld werd.

Nogmaals: ik raad je dringend aan je iets meer te verdiepen in het boekhouden, anders kom je aan het einde van het jaar in grote problemen.

John