Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Ruud
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 september

Buitenlandse BTW?

14 juli

Hallo forum leden,

onlangs lekker op vakantie geweest met de auto van de zaak. Daar ik deze privé bijtel kan ik ook alle gemaakte kosten aan de zaak doorbelasten.
Nu heb ik van deze vakantie een aantal rekeningen mee terug genomen (brandstof, tol, en een kleine reparatie). Op deze rekeningen is standaard al door onze franse vrienden 19,6% BTW doorbelast en betaald door mij.

Klopt het dat ik de gemaakte kosten incl. 19,6% boek als kosten in mijn administratie met 'EX BTW' (dus zonder Nederlandse BTW). Gaat op deze manier ook de BTW aangifte goed?

Ben benieuwd naar jullie reactie(s)

merci,
Ruud
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

15 juli

Ruud,

De kosten moet je ex-BTW in de administratie boeken en de BTW moet je boeken op Te vorderen BTW (bij voorkeur op een speciale rekening omdat het hier Franse BTW betreft met een afwijkend %). Vervolgens kan je deze BTW verrekenen op je aangifteformulier in rubriek 4.

John
 
Ruud
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 september

16 juli

Ruud,

De kosten moet je ex-BTW in de administratie boeken en de BTW moet je boeken op Te vorderen BTW (bij voorkeur op een speciale rekening omdat het hier Franse BTW betreft met een afwijkend %). Vervolgens kan je deze BTW verrekenen op je aangifteformulier in rubriek 4.

John
Hoi John,

bedankt voor je reactie. Is rubriek 4 niet voor inkopen in het buitenland van zaken die je als ondernemer weer gaat door verkopen? of maakt dat voor de aangifte geen verschil (voorraad t.o.v. gebruikskosten)?

Uit nieuwsgierigheid: Hoe gaat onze belastingdienst hier trouwens mee om: Ik heb de BTW al betaald in frankrijk en krijg hem als voorbelasting terug van nederland? Verrekenen zij dat onderling?

m.vr.gr.
Ruud.
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

16 juli

Ruud,

Dat maakt inderdaad voor de BTW geen verschil. Er is ook op het formulier geen andere plaats waar je dit kwijt zou kunnen.

Ik meen dat er een "clearing" wordt gepleegd tussen landen onderling maar hoe dat exact werkt weet ik helaas niet.

John
 
AKC
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 juli

27 juli

geloof echt niet dat dat zo werkt...buitenlandse btw moet je niet op dezelfde manier terug vragen...zie hieronder voor meer info

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... 03-35.html
 
Ruud
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 september

3 augustus

Hallo AKC,
heb e.e.a. bij de belastingdienst nagevraagd en het werkt inderdaad niet zo. BTW formulier vraag 4 is alleen voor inkopen die je later doorverkoopt en niet voor kosten. Hiervoor moet je inderdaad een aanvraag formulier invullen. Er zijn ook een aantal voorwaarden aan verbonden.

Als je hier niet aanvoldoet, dan dien je dus alles (incl. buitenlandse BTW) als kosten te boeken excl. BTW.

m.vr.gr.
Ruud.
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

3 augustus

AKC en Ruud,

Dank voor de correctie en de juiste informatie.

John