Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
aemdenouden
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 november

betaalde BTW boeken

22 november

Ik gebruik DAVILEX Account, maar dat terzijde.
Ik heb een simpele, maar wel belangrijke vraag omtrent de BTW-aangifte:

- alle BTW op de inkopen wordt geboekt op 1530
- alle BTW op de verkopen wordt geboekt op 1510/1520
- op welke rekening boek ik de betaalde/ontvangen BTW die ik via de bank ontvang/betaal??? Ik maak hierbij gebruik van het bankboek.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

boeken van btw

22 november

Hallo AEM,

Bedankt voor je post en welkom op dit forum.

Wat ik uit je vraag begrijp is dat je de BTW over je inkopen en verkopen boekt (in het inkoop- resp. verkoopboek). Je boekt dan:

Inkopen:
- kosten (excl BTW)
- 1530 BTW
Aan crediteuren (te betalen)

Verkopen:
Debiteuren (te ontvangen)
Aan Omzet (excl BTW)
Aan 1510/1520

Het betalen cq ontvangen van deze inkopen cq verkopen op de bankrekening heeft voor de btw geen directe concequenties, immers, deze heb je al geboekt in het in-/verkoopboek.

Als je nu bedragen betaalt/ontvangt die je niet via inkoop-/verkoopboek hebt geboekt, en die dus rechtstreekt vanuit de bank geboekt worden, moet je ook de BTW direct op de BTW rekeningn (1530 cq 1510/1520) boeken. In plaats van Debiteuren/crediteuren in de bovenstaande boekingen, krijg je dank Bank.

Als je vervolgens aangifte gaat doen, is het aan te bevelen om deze aangifte te boeken. Dus de rekeningen 1530 en 1510/1520 voor de bedragen van de aangifte tegenboeken (deze lopen dan op nul), en één te betalen (of ontvangen) bedrag als schuld/vordering aan de belastingdienst weer op boeken. Als je de aangifte dan betaalt per bank, kun je deze betaling afzetten tegen deze post. Voordeel hiervan is dat duidelijk de verplichting aan de belastingdienst uit jouw administratie blijkt..

Ik hoop dat ik e.e.a duidelijk voor je heb uiteengezet.
Mocht je nog vragen hebben: post je gerust, we beantwoorden ze graag.
Laatst gewijzigd door Tijn op 24 november, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
aemdenouden
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 november

22 november

Ok, dit is me helemaal duidelijk.

Wanneer en hoe gebruik ik dan de post 1560 Omzetbelasting betaald?

Het probleem zit hem eigenlijk in het gebruik van het pakket Davilex. In dit pakket kun je de BTW-aangifteperiode wel afsluiten, maar de te vorderen/betalen BTW wordt niet van de rekening BTW Verkoop/Inkoop (1510/1520/1530) afgeboekt. Dit gebeurt pas bij het afsluiten van het jaar. Dan saldeert hij deze rekeningen en boekt deze naar de post 1560 Omzetbelasting betaald. Is dit juist? Of moet ik tussentijds (per kwartaal) zelf het betaalde bedrag aan omzetbelasting boeken op de rek. 1560, en dat bedrag ook wegboeken op de rekeningen 1510/1520/1530. Ik zal namelijk, als ik mijn bankboek bijwerk, wel een grootboekrekening in moeten geven bij een betaling/ontvangst van de BTW-aanslag.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

BTW boeking Davilex

22 november

Het hangt er een beetje van af of je per jaar aangifte doet of per kwartaal.

Als je per jaar aangifte doet loopt het 1 op 1 lijkt me.

Als je per kwartaal aangifte doet krijg je de situatie dat je de betaalde aangiftes boekt op 1560, en dat de grondslag op 1510/1520/1530 staat. Op zich is dat niet zo'n probleem, zolang je de aansluiting met de aangiftes maar in de gaten houdt.

Met de aangifte 4e kwartaal moet je wel rekening houden met het feit dat de saldi 1510/1520/1530 naar 1560 geboekt worden. Het saldo per 31/12 moet het te betalen (of ontvangen) saldo 4e kwartaal weergeven. Immers, daar ga je de betaling in het volgende jaar tegen afzetten.

Je kan er voor kiezen om handmatig, per kwartaal de saldi 1510/1520/1530 naar 1560 te boeken, maar ik denk dat ik dat niet zou doen. Ik weet niet precies hoe Davilex met zn database omgaat inzake btw boekingen. Het beste is, om de geautomatiseerde handelingen zo simpel en transparant mogelijk te houden. Als je automatisch btw verwerkt zou ik dat zo doen, en niet handmatig gaan aanpassen. Maar, nogmaals, dus wel de saldi 1510/1520/1530 blijven checken bij aangiftes.
Laatst gewijzigd door Tijn op 24 november, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
aemdenouden
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 november

22 november

Ik hanteer een BTW aangifte per kwartaal, en een betaalde BTW-aangifte zou dus als volgt moeten lopen????

Wanneer je je bankafschrift ontvangt en daarop staat een post betaalde BTW voor €2,500, dan boek je dat als volgt:

1560 Omzetbelasting betaald €2,500
aan 1100 Bank €2,500


Aan het einde van het jaar geeft rek. 1560 dan toch gewoon het werkelijk betaalde bedrag omzetbelasting weer, correct?
Davilex saldeert vervolgens de BTW op inkopen en verkopen en boekt deze ook naar 1560. Dan zou, als alles correct is, 1560 aan het einde van het jaar op nul moeten staan, indien alle BTW periodes afgesloten zijn én betaald zijn. Mocht 1560 toch een saldo hebben, dan is dit het resterende BTW-bedrag nog te betalen/ontvangen???

Klopt dit?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

BTW boeken Davilex

22 november

De boeking is juist.

Per 31-12 heb je de btw van het 4e kwartaal nog niet betaald, dus per 31-12 moet die 'schuld' (of vordering bij teruggaaf) op jouw rekening 1560 staan.

Davilex heeft namelijk het btw saldo van het hele jaar op deze rekening gezet, en per 31-12 heb jij nog maar 3 bank boekingen (1e tm 3e kwartaal) als tegenpost op deze rekening gehad. In januari, als je bankbetaling van het 4e kwartaal geboekt wordt, loopt dit weer glad.