22 november
Hallo AEM,
Bedankt voor je post en welkom op dit forum.
Wat ik uit je vraag begrijp is dat je de BTW over je inkopen en verkopen boekt (in het inkoop- resp. verkoopboek). Je boekt dan:
Inkopen:
- kosten (excl BTW)
- 1530 BTW
Aan crediteuren (te betalen)
Verkopen:
Debiteuren (te ontvangen)
Aan Omzet (excl BTW)
Aan 1510/1520
Het betalen cq ontvangen van deze inkopen cq verkopen op de bankrekening heeft voor de btw geen directe concequenties, immers, deze heb je al geboekt in het in-/verkoopboek.
Als je nu bedragen betaalt/ontvangt die je niet via inkoop-/verkoopboek hebt geboekt, en die dus rechtstreekt vanuit de bank geboekt worden, moet je ook de BTW direct op de BTW rekeningn (1530 cq 1510/1520) boeken. In plaats van Debiteuren/crediteuren in de bovenstaande boekingen, krijg je dank Bank.
Als je vervolgens aangifte gaat doen, is het aan te bevelen om deze aangifte te boeken. Dus de rekeningen 1530 en 1510/1520 voor de bedragen van de aangifte tegenboeken (deze lopen dan op nul), en één te betalen (of ontvangen) bedrag als schuld/vordering aan de belastingdienst weer op boeken. Als je de aangifte dan betaalt per bank, kun je deze betaling afzetten tegen deze post. Voordeel hiervan is dat duidelijk de verplichting aan de belastingdienst uit jouw administratie blijkt..
Ik hoop dat ik e.e.a duidelijk voor je heb uiteengezet.
Mocht je nog vragen hebben: post je gerust, we beantwoorden ze graag.
Laatst gewijzigd door
Tijn op 24 november, 1 keer totaal gewijzigd.