Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
DirtDiver
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 september

Zzp, Btw vrijgesteld, desktop kopen uit het buitenland.

25 september

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, boekhouding vind ik interssant en wil ik zelfstandig doen. Ik ben sinds begin dit jaar als zzp werkzaam in de zorg dus btw vrijgesteld. Echter heb ik een vraag hierover. 
Al een tijdje ben ik aan het zoeken naar een computer om mijn werkzaamheden op te doen. Daarnaast gebruik ik hem ook privé. Aantal uur geleden heb ik een desktop besteld via een Nederlandse webshop. Echter zie ik op de factuur dat de factuur uit Engeland komt. Er staat wel een NL btw nummer op. Na betaling zie ik een stukje tekst dat zegt : 
Bestellingen kunnen exclusief BTW worden aangeschaft als u uw geldig EuroPees BTW-nummer opgeven dat overeenkomt met de bedrijfsnaam en het afleveradres van de bestelling. Klik dan hier om uw BTW-nummer in te voeren voor validatie.”

Ik heb al afgerekend maar hoe zit dit precies. Aangezien Engeland niet meer binnen de EU valt en ik niet btw plichtig ben. Kom ik dan überhaupt in aanmerking voor het betalen van de desktop exclusief btw? Of hoe werkt dit. 

Daarnaast een vraag/bevestiging. Ik heb een aantal inversteringen gedaan deze zijn allemaal 450 euro of hoger per stuk en kom op een bedrag van 2730 euro inclu BTW. Aangezien ik BTW vrijgesteld ben mag ik als het goed is het hele bedrag inclu BTW gebruiken voor de KIA. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Luuk
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: Zzp, Btw vrijgesteld, desktop kopen uit het buitenland.

5 oktober

Aantal uur geleden heb ik een desktop besteld via een Nederlandse webshop. Echter zie ik op de factuur dat de factuur uit Engeland komt. Er staat wel een NL btw nummer op. Na betaling zie ik een stukje tekst dat zegt : “Bestellingen kunnen exclusief BTW worden aangeschaft als u uw geldig EuroPees BTW-nummer opgeven dat overeenkomt met de bedrijfsnaam en het afleveradres van de bestelling. Klik dan hier om uw BTW-nummer in te voeren voor validatie.”

Ik heb al afgerekend maar hoe zit dit precies. Aangezien Engeland niet meer binnen de EU valt en ik niet btw plichtig ben. Kom ik dan überhaupt in aanmerking voor het betalen van de desktop exclusief btw? Of hoe werkt dit. 
Hi DirtDiver,
Hmm, goeie vraag. Ik weet niet precies hoe dit met het buitenland zit. Persoonlijk zou ik lekker die factuur excl. btw nemen, en boeken. In theorie zou dit verrekend moeten worden maar dat kan in jouw geval niet. Misschien dat je dan die btw in Engeland moet betalen? Maar de kans dat de Engelse fiscus dat jou komt uitleggen is klein. Gewoon die factuur boeken zoals je die dus hebt ontvangen.

Daarnaast een vraag/bevestiging. Ik heb een aantal inversteringen gedaan deze zijn allemaal 450 euro of hoger per stuk en kom op een bedrag van 2730 euro inclu BTW. Aangezien ik BTW vrijgesteld ben mag ik als het goed is het hele bedrag inclu BTW gebruiken voor de KIA. Klopt dit?
Ja, zo zie ik het ook. Je schrijft de bedragen af zoals je ze boekt. In jouw geval dus op het bedrag incl. btw.