Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Nick7203
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 maart

Ik kom er niet uit met de BTW

29 maart

Hallo,

Ik ben 16 en vorig jaar begonnen met mijn bedrijf en ivm de onverwachte drukte is de boekhouding een beetje aan de kant komen te liggen. Ik moet nu voor de belasting het volgende inleveren;

1: Een specificatie van de voorbelasting (rubriek 5-b) waarop de btw van elke factuur afzonderlijk zichtbaar is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uitdraai van de grootboekrekening (en) van de voorbelasting zonder verdichtingen.

2: Wanneer het bedrag van de voorbelasting van de aangifte niet aansluit bij de specificatie, verzoek ik u een verklaring te geven voor het verschil met daarbij de berekening.

3: Kopieën van de tien facturen met de hoogste bedragen voorbelasting. 

2 en 3 snap ik wel maar punt 1 niet. Op het moment heb ik 2 mappen met alle in en verkoop facturen en thats it. Wie kan mij uitleggen hoe ik nu verder moet en wat de bedoeling is? als het kan in Jip en Janneke taal.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Nick
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: Ik kom er niet uit met de BTW

3 april

1: Een specificatie van de voorbelasting (rubriek 5-b) waarop de btw van elke factuur afzonderlijk zichtbaar is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uitdraai van de grootboekrekening (en) van de voorbelasting zonder verdichtingen.
De voorbelasting is de btw die je hebt betaald. Je hebt een map met betaalde facturen en rekeningen  maar waarschijnlijk ook een overzicht in een boekhoudprogramma of spreadsheet als Excel? Dit overzicht zou in een oogopslag alle losse btw-bedragen moeten tonen, waarbij je in een keer ziet hoe jij aan dat totaal van voorbelasting bent gekomen. Toch?