Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
MKBdame
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 februari

BTW één cent verkeerd

4 februari

Ik heb regelmatig ondernemers die mij rekeningen sturen waarbij ze de BTW verkeerd berekend hebben op één cent, omdat ze verkeerd hebben afgerond.

Ik weet dan nooit zo goed wat ik moet doen. De ondernemer schrijven om een nieuwe factuur te maken (=veel werk) of gewoon de rekening betalen zoals hij er staat?

Maar als ik dat tweede kies, moet ik dan aan het eind van het kwartaal de BTW opgeven zoals de ondernemer hem heeft uitgerekend of zoals hij eigenlijk had moeten zijn? En kom ik met die ene cent ergens anders in de problemen?

Bedankt voor het antwoord!
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: BTW één cent verkeerd

8 februari

Waar gaat het precies mis met die cent? Komt dat omdat je facturen hebt met meerdere producten en jij de btw over het totaal berekent, maar dat op de factuur elk product los is berekend?

Bij één cent verkeerd zou ik de factuur niet laten corrigeren. Ik zou de factuur boeken met de bedragen zoals die op de factuur staan. De btw-aangifte gaat over hele euro's dus is een cent verschil meestal geen probleem. Verder mag je daar deels zelf afronden dus kun je al heel wat centjes corrigeren. 
 
MKBdame
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 februari

Re: BTW één cent verkeerd

5 maart

Bedankt voor je antwoord, dan doe ik het zo.

Het gaat mis met die cent omdat ik samenwerk met freelancers die geen facturatiesoftware hebben en die beter zijn in hun werk dan in facturen opstellen. Het zijn bijna altijd afrondingsfouten, dus dat ze op hun rekenmachine 21% uitrekenen, 15,245 zien staan en daar dan 15,24 van maken in plaats van 15,25. Of de BTW en het factuurbedrag optellen zonder rekenmachine en simpelweg een foutje maken. Niets waar ik iets aan kan doen, dus... (helaas).