Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
fransvinken
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 oktober

BTW over toeristenbelasting en kortingen?

12 oktober

Ik heb een bed and breakfast.
Als ik een factuur maak voor een gast dan moet ik op de factuur ook toeristenbelasting zetten, mijn vraag nu is moet ik btw heffen over de toeristenbelasting? Als dit zo is moet ik dan 21%, 9% of 0% gebruiken?
Ook komt het wel eens voor dat we een gast korting geven welke dus op de factuur verschijnt, moet ik dan 9% of 0 % gebruiken?
Verder komt het wel eens voor dat een gast een vooruitbetaling doet, welke natuurlijk op de factuur komt moet ik dan 0% btw gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: BTW over toeristenbelasting en kortingen?

8 november

moet ik btw heffen over de toeristenbelasting? Als dit zo is moet ik dan 21%, 9% of 0% gebruiken?
Dat is afhankelijk van de manier waarop je factureert. Als je rekent met tarieven waarop alles inclusief is, en dus de toeristenbelasting onderdeel wordt van jouw tarief, dan wel. Als je het los op je rekening zet en je dus alleen als kassier voor je gemeente werkt, dan kun je beter rekenen zonder. Het is dan ook geen omzet van jou. 

Ook komt het wel eens voor dat we een gast korting geven welke dus op de factuur verschijnt, moet ik dan 9% of 0 % gebruiken?
Ook hier is het afhankelijk van hoe jij factureert. Gebruikelijk in de toeristenbranche is het om korting inclusief btw te geven. Dus als jij 100 euro (incl. btw) rekent voor een overnachting, en daarop 20 euro korting geeft, dan blijft er 80 euro inclusief belasting over.

Verder komt het wel eens voor dat een gast een vooruitbetaling doet, welke natuurlijk op de factuur komt moet ik dan 0% btw gebruiken?
Nee, je haalt nu twee dingen door elkaar. De betaling, en de rekening. De rekening staat in principe los van de betaling zelf, maar als je het wilt (het is wel gebruikelijk) dan noem je eventuele vooruitbetalingen wel op de rekening.
De vooruitbetaling is simpelweg een betaling voor een rekening. Dus wederom is het gebruikelijk om daarbij inclusief btw te rekenen. De rekening (berekende bedrag) blijft hetzelfde maar bij de betalingsvoorwaarden - meestal genoemd onder het totaalbedrag waarbij ook de betaaltermijn/rekeningnummer of betalingsomschrijving staan, noteer je dat er al een deel vooruit is betaald en welk bedrag nog moet worden overgemaakt. Als de hele rekening al vooraf is overgemaakt zet je er simpelweg neer: deze rekening is al voldaan via vooruitbetaling.
 
fransvinken
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 oktober

Re: BTW over toeristenbelasting en kortingen?

10 november

Bedankt voor de info !