Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Marlin
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus

Verkopen via marketplace ( EU )

14 augustus

Beste allemaal,

Sinds kort verkopen wij via een marketplace uit Engeland.
De klanten die wij via deze marketplace bedienen komen alleen uit EU landen.
Onze vraag is eigenlijk of wij een factuur op moeten maken naar de consument die besteld of naar de marketplace.
Of volstaat het om een document zoals de pakbon of bestelbon te boeken onder het pakbon/bestelnummer en daarmee ook de btw aan te geven?

Ik hoor graag hoe jullie dat zien en wat natuurlijk de juiste verwerking is in de boekhouding.

M.v.g. Marco
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: Verkopen via marketplace ( EU )

14 augustus

Hoi Marco,

Je bent niet verplicht om consumenten facturen te sturen. Ook Nederlandse consumenten niet. Voor je eigen boekhouding is een overzicht van deze klanten wel belangrijk. O.a. voor de verrekening van de btw, zoals je zelf al aangeeft. Even afhankelijk van welke boekhoudsoftware/logistieke software je gebruikt zou een goed (digitaal overzicht van de) pakbon hier inderdaad voldoende voor kunnen zijn.
 
Marlin
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus

Re: Verkopen via marketplace ( EU )

17 augustus

Hallo Anoniemeondernemer,

Dankjewel voor je reactie op mijn vraag.
Ik heb gelijk de informatie bekeken op de link die je hebt aangegeven maar kom tot de conclusie dat de verkopen online altijd onder afstandsverkopen vallen.
Daarmee ben ik verplicht een factuur op te maken.
Alleen moet ik even gaan uitzoeken of ik de marketplace moet factureren of de klant die heeft besteld via die website.
Ik heb een request uitgezet bij de marketplace en hoop snel op een antwoord, uiteraard ga ik deze delen voor het geval er meerdere personen zijn met de zelfde vraag.

Groetjes Marco
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Verkopen via marketplace ( EU )

18 augustus

Hoi Marlin,

Dit wist ik ook niet, goed om te weten. Als je het wilt delen wil ik er misschien wel wat over publiceren op https://www.ecommercenews.nl, als we hier even over kunnen bellen als je het antwoord gevonden hebt, kan ik je misschien bedanken met een verwijzing naar je site? Er zullen zeker meer webshops hiermee te maken hebben. 
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Verkopen via marketplace ( EU )

25 augustus

En hebben jullie inmiddels een antwoord ontvangen? Ben erg benieuwd!