Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Dick61
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 augustus

Correctie te vorderen btw

10 augustus

Op de balans over 2015 had ik een te vorderen btw bedrag van € 977 (debet) staan. Die vordering kan niet geïnd worden. Hoe boek ik dit bedrag weg (op de balans over 2016). Ik wil het niet onmiddelijk van het EV afboeken. Een rekening buitengewone lasten wellicht? Verrekeningen? Via Privé?

Ik ben benieuwd naar de oplossingsrichtingen.

Mvg, Dick
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: Correctie te vorderen btw

14 augustus

Hoi Dick61,

Ik ga er even vanuit dat je werkt met een eenmanszaak. 

Je had een vordering (debiteur) maar deze heeft vervolgens niet betaald. Als je administratief kunt aantonen dat dit ook niet meer gaat gebeuren - bijvoorbeeld als deze failliet is of dubieus blijkt - dan kun je deze in je administratie afboeken door hier zelf een nieuwe creditfactuur tegenover te stellen. Daarbij is het wel belangrijk om het proces duidelijk te maken. Bewijslast waarom je een creditfactuur maakt, is dus goed om vast te leggen. 

De creditfactuur boek je vandaag en heeft direct invloed op je eigen vermogen, want je debiteurentegoed neemt af. Je kunt het nu pas verwerken. Met terugwerkende kracht op de balans van 2016 zal lastig gaan. Je omzetbelastingaangiftes kloppen dan bijvoorbeeld niet meer als je opeens een vordering afboekt waarin btw verwerkt zat.