Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Karin
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 februari

introduceren standaard kostprijs; hoe verwerken in adm?

9 februari

Hi,

Ik werk nu een maand bij een bedrijf dat standaard kostprijs wil introduceren.
Elke maand, arbeidskosten worden in V&W geboekt, deze zijn 40K euro. Balans rekening nettoloon staat op nul (transactie gaat dezelfde maan via bank naar werknemers).

Stel, de standaard arbeidskosten zijn 1000 euro per geproduceerd item. Normale productie is 40 items.
In maand Y verkopen we 30 items, productie is deze maand 20 items. Wat moet er geboekt worden en waar?

Ik zou denken:
omzet: 30 items x prijs
arbeidskosten: 30 items x 1000 euro = 30K euro
arbeid efficiency: (20 - 40) x 1000 euro = -20K euro
Maar hoe kan ik dit matchen met het bedrag van 40K euro dat betaald moet worden aan de werknemers? Gaat dit naar de balans en op welke lijn?

Hopelijk kan iemand me helpen, ik kom er maar niet uit..

Alvast bedankt,

groet
Karin
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: introduceren standaard kostprijs; hoe verwerken in adm?

24 april

Hoi Karin,

De arbeidskosten worden bij een standaard kostprijs meestal buiten beschouwing gelaten. Deze vallen onder vaste kosten. Meestal heeft een bedrijf een specifieke vaste kosten-drempel, en worden daarboven alle variabele kosten pas in een kostprijs verwerkt. 

Wil je toch met een standaard kostprijs werken waarbij alle kosten, inclusief arbeidskosten, huur, elektra, et cetera in de kostprijs is verwerkt? Dan kun je misschien een schatting maken op basis van de laatste periode (laatste 3 jaar). Als je daar een gemiddelde aantal stuks van neemt dan kun je terugrekenen wat de vaste kosten per productie zijn geweest. Heb je daar wat aan?