Voorraadadministratie

1
Ik wil graag ingekochte produkten in de voorraad boeken en afboeken in de kosten wat daadwerkelijk verbruikt is. Zodat ik weet hoeveel er nog over is, en zodat winst&verlies maandrapport overzichtelijk is. Nu worden ingekochte produkten direct in de kosten geboekt. Met sommige ingekochte grondstoffen doen we wel 3 jaar...en verpakkingsmateriaal wordt ook groot ingekocht, ook dit wil ik in voorraadadm. boeken. Wat wordt mijn boeking? Alles in voorraad dus op de balans en werkelijk gebruikt dus inkooo a/voorraad?

2
Een mogelijkheid zou zijn om periodieke balanstellingen te doen en wat je daadwerkelijk hebt dan terugboeken uit de kosten en op de voorraad te zetten, maar dat is wel veel werk.

Of je boekt alles gelijk op 3./7. voorraad, houdt bij elke verkoop bij hoeveel kilo/stuks er verkocht is en dat boek je aan het eind vd dag/week/maand/kwartaal af naar 5./8. Inkoopwaarde goederen/4. inkoopkosten

In elk geval verschilt het erg per bedrijf wat het handigste is en hoe vaak en hoe gedetailleerd je het wilt hebben. Ook is het handig om rekening te houden met je medewerkers in dit plan, want afhankelijk van de soort onderneming zullen zij misschien ook e.e.a. moeten gaan registreren wat ze voorheen niet deden.