Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Latch
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 maart

Vaste materiele activa invoeren

26 maart

hallo, ik ben nieuw op dit forum en probeer m'n eigen boekhouding op te zetten met gnucash voor m'n zzp administratie. Tot nog toe verloopt alles redelijk en is het helder wat het betekent om alles in balans te houden. Helaas werd ik door de belastingdienst geconfronteerd met een aangifte ondernemers (hoewel ik resultaatgenieter ben vanwege kleine omzet) en word ik geconfronteerd met een hoop termen en boekhoudkundige wetenswaardigheden die ik nog niet kende.

Nu ben ik vastgelopen met het onderdeel vaste activa. Ik heb wat gereedschap aangeschaft waarvan de waarde > 450 euro. Dit heb ik middels de functie factuur inkoop ingevoerd met de rekeningen van crediteur en kosten. De rekening heb ik vervolgens betaald van de rekening "bank" via de functieknop bij de inkoopfactuur. Het is me nu niet duidelijk hoe ik het gereedschap als activa kan invoeren. Als ik deze handmatig invoer klopt de balans niet meer, omdat ik geen tegenrekening kan vinden/maken zonder de balans te verstoren. Heeft iemand een idee wat ik fout doe/denk.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

8 mei

Hallo Latch,

De denkfout die je maakt zit m denk ik in het volgende. Je schrijft dat je de inkoopfactuur hebt ingevoerd met de rekeningen van crediteur en kosten (resultaat). Terwijl het een aanschaffing van een activum is (balans). Dus, of je boekt iets als kosten, of als activum.

De boekingsgang zou moeten zijn:

Factuur:

Inventaris (balans) - debet
A/ Crediteuren (balans) - credit

Betaling
Crediteuren
A/ Bank

Vervolgens ga je het resultaat boeken via afschrijving:
Kosten afschrijving (resultaat)
A/ afschrijvingen (balans)

Zoals ik het lees boek je de factuur al in de kosten (resultaat) ipv op de balans, en wil je achteraf de balans corrigeren. Dat kan, m.i. moet je dan de volgende boeking maken:

Inventaris (balans) - debet
A/ kosten (resultaat) (ik weet niet welke rekening je precies gebruikt hebt)

Mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management