hallo, ik ben nieuw op dit forum en probeer m'n eigen boekhouding op te zetten met gnucash voor m'n zzp administratie. Tot nog toe verloopt alles redelijk en is het helder wat het betekent om alles in balans te houden. Helaas werd ik door de belastingdienst geconfronteerd met een aangifte ondernemers (hoewel ik resultaatgenieter ben vanwege kleine omzet) en word ik geconfronteerd met een hoop termen en boekhoudkundige wetenswaardigheden die ik nog niet kende.
Nu ben ik vastgelopen met het onderdeel vaste activa. Ik heb wat gereedschap aangeschaft waarvan de waarde > 450 euro. Dit heb ik middels de functie factuur inkoop ingevoerd met de rekeningen van crediteur en kosten. De rekening heb ik vervolgens betaald van de rekening "bank" via de functieknop bij de inkoopfactuur. Het is me nu niet duidelijk hoe ik het gereedschap als activa kan invoeren. Als ik deze handmatig invoer klopt de balans niet meer, omdat ik geen tegenrekening kan vinden/maken zonder de balans te verstoren. Heeft iemand een idee wat ik fout doe/denk.