Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Office
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 december

Leasebedrag inboeken

10 december

Hallo, ik heb een vraagje over het inboeken van een leasebedrag. Ik heb zakelijk een auto gekocht van 15000. Deze factuur heb ik als inkoopfactuur ingeboekt. Ik heb 7500 meteen betaald, deze betaling heb ik afgeboekt van de inkoopfactuur.
Voor het restant heb ik een financial lease afgesloten, waaraan ik een jaar lang iedere maand een bedrag betaal.
Op mijn inkoopfactuur staat dan nog een bedrag van 7500 open.
Hoe dien ik de maandelijkse leasebedragen die ik betaal in te boeken? Uiteindelijk is dit bedrag hoger dan de nog openstaande factuur ivm rente.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt. Groet, Chantal
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

10 december

Beste Chantal,

Als het goed is heb je voor de financial lease een aflossingsschema incl rente ontvangen? Ik zou het totale bedrag, incl renteverplichting over de gehele looptijd op de balans inboeken.

crediteuren 7.5K (dt)
vooruitbetaalde rente x (dt)
A/leaseverplichtingen 7.5K +/+ x (cr)

Per einde jaar ontvang je een afschrift van de financier, met daarop het saldo per einde boekjaar, incl betaalde rente. Op basis hiervan kun je dan jaarlijks je rentekosten boeken.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management