Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Roberto75
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 mei

hoe negatief banksaldo op balans

8 mei

Beste forum leden,

In 2009 ben ik begonnen met een een aantal eigen websites (grootste inkomstenbron uit plaatsen van reclame, grootste uitgavenbron reclame maken en webhosting). Verder werk ik nog in loondienst.

In 2009 was ik nog geen ondernemer IB, wel voor de BTW. Over 2010 moet ik wel aangifte doen IB ondernemer. Over 2009 heb ik dus aangifte gedaan op basis van een simpele winst/ verliesrekening ingevuld bij Resultaat Overige Werkzaamheden). Winst is -194 euro.

Bij de bank heb ik de mogelijkheid om 1000 euro zakelijk ' rood ' te staan. In 2009 heb ik iets meer uit gegeven dan er aan inkomsten zijn geweest. Op 1 januari 2010 bedraagt mijn saldo 194 euro negatief. Ik begrijp dat ik dat niet mag vermelden bij ' liquide middelen' of eigen vermogen. Hoe vermeld ik dat op de balans bij de activa en passiva? Daarmee beschouw ik de balans van 1 januari dan als openingsbalans.

Overige balansposten zijn me duidelijk, ik raak in de war door het negatief getal (-194)
 
sam73
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei

23 juni

Beter laat dan nooit..

Je banksaldo valt nog steeds onder de liquide middelen, maar omdat het saldo negatief is komt het aan de creditzijde op de balans onder de kortlopende schulden.
Waar een wil is is een oplossing. Stop nooit voordat debet en credit in evenwicht zijn.