Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
sjorsb
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 april

Boekdatum, verwerkingsdatum

12 april

Hallo,

Ik ben een startende ZZP'er en heb volgens mij een hele simpele (beginners)vraag.

Op mijn bankafschriften bij de Rabobank staan 3 termen:
- rentedatum
- boekdatum
- verwerkingsdatum

Mijn vraag is als volgt:
Stel ik betaal op vrijdagavond 15 april een factuur van een crediteur. De rentedatum is dan 15 april, maar de boekingsdatum 18 april, vanwege het weekend. Op welke datum moet ik dan de boeking/journaalpost (Van Crediteuren, Aan Bank) verwerken, de 15e of de 18e?

Alvast bedankt.

Groet, Sjors
 
Hans
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 april

14 april

Beste Sjors,

Ik heb even gegoogled en daar zie je dat de boekingsdatum is waarop de bank het geld bijschrijft en de rentedatum de datum waarop de mutatie meeteld voor de rente betaling. In principe zijn ze beide gelijk behalve bij buitenlandse ontvangsten waarbij de bank al eerder weet dat het geld onderweg is en de mutatie al toont op de bankrekening en pas op het moment van ontvangst (een tijdje later) rente gaat rekenen.

om terug te komen op je vraag: het onderscheid is totaal irrelevant. Wanneer je maar op dezelfde datum de afschrijving van de bank als de voldoening van de crediteuren post boekt. Het is een verschuiving van de ene balanspost naar de andere dus niet echt boeiend.

Alleen aan het einde van het boekjaar is het van belang dat je sluit met de jaaropgave van de bank, maar dat is simpelweg even kijken wat het vermelde saldo is en welke mutaties zijn meegenomen.
 
sjorsb
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 april

15 april

Beste Hans,

Bedankt voor de reactie.
Op mijn afschriften wijken de boek- en rentedatum bij sommige (binnenlandse) mutaties heel erg af, vandaar dat ik het me afvroeg.

Voorbeeld: De bankkosten van de Rabobank hebben als rentedatum 01-04-2011, maar als boekdatum 06-04-2011.

Uit jouw antwoord maak ik op dat het weinig uitmaakt welke datum ik kies, zolang ik aan het einde van het boekjaar maar sluit met de jaaropgave?