Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Chuutjai
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 maart

journaalpost auto met inruil oude auto

24 maart

Goedenavond Leden

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel maar ik maak het voor mezelf een beetje ingewikkeld. Hierbij een voorbeeld van mijn vraag.

Ik heb een auto gekocht voor 1500 euro(factuurbedrag) met inruil van mijn oude auto. de inruilwaarde van de oude auto is 100
de restwaarde van de auto was 200.

Op het balansstaat het volgende voor dat ik de nieuwe auto heb aangeschaft,

0.. auto 1000
0.. afschrijving auto 800


nu heb wil ik ivm aanschaf nieuwe auto en het afboeken van de oude auto een JP maken en hier kom ik niet meer uit

JP aankoop (nieuwe) auto

0.. auto 1500
a/ 1.. crediteur 1500

JP Oude auto
0.. afschrijving auto 800
9.. incidentele w/v 100
??? 100
a/ 0.. auto 1000

De vraag van mij is waar moet ik de restant bedrag (100) van de auto heen boeken. het is voor mij niet logisch dat ik het op debiteur/prive moet boeken of toch wel. want ik heb het geld toch niet gekregen. Ook heb ik de twijfels of de eerste JP wel goed is. want op het factuurbedrag is 1500 aangegeven deze moet ik toch in de JP verwerken of moet ik het totale bedrag excl. inruilauto nemen.


Ik hoop dat ik mijn vraag goed staat beschreven


Alvast bedankt
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

25 maart

Hoi Chuutjai,

Die 1500 moet je betalen uiteindelijk, na verrekening van je inruil? In dat geval koop je dus een auto van 1600, en 'betaal' je 100 als waarde op je oude auto.

Het klopt dat je een verlies hebt van 100 op de verkoop van de oude auto, en die moet je idd op 9*** boekverliezen vaste activa afboeken.

Per saldo moet het dan kloppen volgens mij.

Groeten,
Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management