CAdeaubonnen

1
Weet iemand wanneer ik voor de fiscus een cadeaubon moet boeken als opbrengst? Is dit bij verkoop van de bon of op het moment dat de bon wordt verzilverd?

Groeten

Wout

2
Hallo Wout,

Welkom op administratieforum!
Bedoel je dat je als onderneming/ondernemer cadeaubonnen ontvangt als vergoeding voor werkzaamheden?

In dat geval zou ik denken dat je ze inboekt op het moment van ontvangst van de cadeaubonnen, en daarmee de inkomsten genoten hebt. Je hebt ze dan 'in kas'. Op het moment dat je ze verzilvert boek je ze weer 'uit kas'.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
bv. Ik verkoop cadeaubonnen die de klant later weer kan verzilveren.

Ik heb dus een opbrengst op het moment dat ik de bon verkoop, maar ook als ik de bon inneem. Ik kan de verkoop van de bon wel op een tussenrekening zetten en tegenboeken bij verzilvering, maar wat gebeurd er met bonnen die nooit verzilverd worden, die blijven dan ten allen tijde op die tussenrekening. Ik had zelf onderstaande journaalpost bedacht maar weet niet of dit (fiscaal) juist is

Verkoop cadeaubon
Kas 50,-
aan opbrengst bon 50,-

Bij verzilvering (bv verkoop = 100,-)
Kas 50
opbrengst bon 50
aan overige opbr 100

Cadeaubonnen

4
Cadeaubonnen
Wanneer een winkelier cadeaubonnen verkoopt, dan is hij daarover geen BTW verschuldigd. Cadeaubonnen hebben namelijk het karakter van een waardepapier. Dit heeft tot gevolg dat verschillende handelingen bij cadeaubonnen, zoals het afgeven ervan, van BTW zijn vrijgesteld.

Tot de cadeaubonnen zijn onder meer te rekenen: boekenbonnen, platen- en cd-bonnen, theater-, concert-, en bioscoopbonnen en VVV-geschenkbonnen.

Wanneer een andere winkelier bij inwisseling van de cadeaubon goederen levert, is hij over de nominale waarde van de cadeaubon BTW verschuldigd. De BTW is namelijk pas verschuldigd wanneer de consument met de cadeaubon goederen of diensten betaalt. Als de consument een bedrag bijbetaalt of terug krijgt, dan telt de winkelier dat bedrag bij of trekt het af van de waarde van de cadeaubon.

Wellicht betaalt de winkelier aan de organisatie of de cadeaubonnencentrale provisie. Voor de berekening van de verschuldigde BTW mag de winkelier dat bedrag niet aftrekken van de vergoeding. Als de cadeaubonnencentrale vrijgestelde prestaties verricht, heeft de winkelier daarvoor geen recht op aftrek voorbelasting.

Let op!

Kortingskaarten zijn geen cadeaubonnen.
Gezien dit verhaal van de site van de Belastingdienst, lijkt het mij juist om een tussenrekening te gebruiken. Maar deze tussenrekening wordt dan gebruikt bij inkoop en verkoop van de waardebonnen.

Bij inkoop bonnen
Voorraad waardebonnen
aan Kas/bank/giro

Bij verkoop bonnen
Kas
aan Voorraad waardebonnen

Met vriendelijke groet,

Jeroen