VOF voortzetten in Eenmanszaak: boeken uitkopen vennoot

1
Beste forumleden,

Onlangs hebben mijn ex vennoot en ik besloten niet langer te willen samenwerken. Gelukkig konden we dit in goed overleg afhandelen en waren we pas 6 maanden bezig, de geinvesteerde bedragen zijn relatief laag.
Hij is uitgetreden en ik zet de VOF door in een eenmanszaak. We zijn een bedrag X overeengekomen waarvoor ik hem uitkoop, dit zal ik van prive geld betalen. Bij de KvK is de VOF uitgeschreven en is mijn eenmaanszaak geregistreerd. Ik ben voor de eenmanszaak een nieuwe boekhouding gestart. De VOF heeft een huidig verlies van 50 euro, praktisch niks dus. Een stakingsbalans was volgens een medewerker van de belastingtelefoon niet nodig, maar ik heb mijn twijfels daar over.

Ik zit met twee vragen:

1. Hoe boek ik het bedrag X waarmee ik hem uitkoop?

2. Kan ik alle saldo's (bankrekening, voorraad, lening bij familie) direct overnemen in mijn nieuwe boekhouding van mijn eenmanszaak?

Ik ben nieuw op dit forum en heb geprobeerd alles zo goed mogelijk uit te leggen, alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.

2
Een leuke vraag, als beginner wil ik wel proberen een goede oplossing te geven.

Als eerste boek je de prive opnames en stortingen van elke vennoot apart af op de ingebrachte vermogens van beide vennoten. Daarna boek je het resultaat over het lopend boekjaar af op beide vennoten (vaak 50-50, hangt van wat jullie in het contract hebben staan).

Nu bekijk je wat je andere vennoot ingebracht heeft, dat bedrag boek je via een privé storting van jezelf af, dus als volgt:

0... Vermogen Vennoot B X
0... Privé Stortingen Vennoot A X

Zo is het vermogen van de ex vennoot uit de boeken verdwenen en is het duidelijk dat je dit uit privé middelen betaald hebt.

Mocht dit niet de juiste oplossing zijn, dan hoor ik het graag van de ervarener forumleden.
Waar een wil is is een oplossing. Stop nooit voordat debet en credit in evenwicht zijn.

3
Bedankt! Dat klinkt heel logisch. Ik heb hem iets meer betaald dan hij oorspronkelijk heeft ingebracht, valt dit onder goodwill?

Als het boekjaar afgesloten is, kan ik die gegevens opnemen in mijn beginbalans.

Mochten er nog aanvullingen of opmerkingen zijn, hoor ik het graag.