1
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga voortaan meteen de voorraad boeken na elke aan- en verkoop, dat lijkt mij makkelijker. Ik heb het vershil tussen de begin- en eind voorraad geboekt en het geeft een winst aan.
Ik heb nog een probleem, op kruisposten staat een bedrag van 1179. Het lijkt of alles dubbel is geboekt maar dat is niet het geval, ik heb alles gecontroleerd maar kan geen fouten vinden. Ik wil het op 0 hebben zodat ik het boekjaar kan afsluiten. Kan iem mij helpen?
Alvast bedankt :)

kruisposten

2
Hallo Tusla,

Om de leesbaarheid van het forum prettig te houden heb ik het onderwerp gesplitst.

Kruisposten is een grootboekrekening die normaliter wordt gebruikt om overboekingen tussen bankrekeningen of kasstortingen op te parkeren.

Stel, je maakt geld over van een (zakelijke) bankrekening naar een (zakelijke) internetspaarrekening (vb € 1000). Je hebt dan een mutatie op een bankrekening (afboeking) en een bijboeking op de sparrekening.

Je boekt dan:

Bank
Kruisposten € 1000
A/ Bank € 1000

Spaarrekening:
Spaarrekening € 1000
A/ Kruisposten € 1000

Eigenlijk boek je van bank naar spaarrekening, met als tussenpost kruisposten. Deze loopt op nul.

In geval van een kasstorting, dan vervang je spaarrekening voor kas.

Verschillen op deze rekening kunnen eigenlijk alleen maar veroorzaakt worden door overlopende posten. Bijv, je stort op 30-12 geld van kas naar bank, en deze wordt per 2-1 het jaar erop bijgeschreven. Dan heb je per 31-12 een saldo kruisposten, hetgeen kan worden uitgelegd als 'geld onderweg'.

Concreet op jouw vraag ingaande: het verschil kan ik moeilijk verklaren zonder het detail te hebben gezien. Ik zou hiervoor de grootboekkaart (=specificatie) van rekening kruisposten moeten zien, en wellicht enkele journaalposten die de rekening kruisposten hebben 'aangetikt'. Je mag me wel even e.e.a. doormailen, dan kijk ik er wel even naar.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
De enige manier om een controle uit te voeren op de kruisposten is om een uitdraai te maken van de rekening kruisposten. En dan wegstrepen welke bedragen zowel debet als credit staan en bij elkaar horen. Zo houd je de bedragen over die niet van kruisposten zijn weggeboekt en aan de hand van die bedragen moet je bekijken of het terecht is dat deze nog niet zijn afgeboekt.

4
Bedankt voor jullie reactie,
Ik heb alles nog 1 keer nagekeken, het is opgelost, ik heb een uitdraai gemaakt van kruisposten, in het kasboek waren sommige opnames niet geboekt.

5
Kijk, is dat ook weer opgelost. Zo zie je maar weer dat systematisch wegstrepen soms heel verhelderend kan zijn.

Ik ben blij dat we van dienst kunnen zijn.

Groeten,

Jeroen