Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Marieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 februari

snap de grootboek,journaalposten niet van de boekhouder

18 februari

Ik heb een soort verwerkingverstag van de boekhouder, dik pak papier met alle verwerking (boekingen) die van mijn bedrijf zijn gemaakt, ( saldilijst,grootboek,journaalposten) echter begrijp ik het volgende niet:

Kas
alle boekingen staan debit? bijv.
benzinekosten debit
Postzegels debit
loon uit de kas betaald staat credit geboekt.

Begrijp het niet, als je betaald uit kas dan moet het toch credit?

en nog een vraag:
Inkoopboek staan de inkoopfacturen zo:
inkopen debit
voordruk btw debit
crediteuren credit


maar bij rabobank staan ze zo:
inkopen debit 10,00
voordruk btw debit 8,00
ontvangen korting credit 0,90

En dan zijn de bedragen ook niet in balans


snapt iemand hier iets van?
Laatst gewijzigd door Marieke op 18 februari, 2 keer totaal gewijzigd.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

boekingsverslag

18 februari

Ha Marieke,

Allereerst: Welkom op administratieforum.nl.

Het is lastig te beoordelen of de beokingen correct zijn zonder verdere inzage in de administratie. Ik zal trachten een aantal zaken te belichten, hopelijk geeft het je iets meer duidelijkheid.

De Kasboekingen:
Dat de kosten debEt staan is op zich correct. De (meestal automatische) tegenboeking is Kas - Credit. De meeste administratiepakketten werken zo dat je bij kasboeking alleen de tegenboeking (bijvoorbeeld kosten) boekt, het systeem begrijpt automatisch dat er een credit boeking kas tegenover staat.

De loonbetaling Credit lijkt me niet juist. De schuld (te betalen loon) staat credit, de betaling wordt gedebiteerd.

Inkoopboeking is correct.
Kosten Debet, te vorderen BTW debet, en schuld (te betalen) credit.

De bankboekingen die je hieronder opgeeft kan ik zo niet beoordelen, is afhankelijk van inhoudelijke situatie van deze boekingen.

Ik hoop dat je hiermee iets meer duidelijkheid hebt, mocht je nog vragen hebben, post ze gerust. Als je een second opinion wilt, stuur me even een PM, dat kan ik kijken wat ik voor je kan doen.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management