Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Chikit_law
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 december
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Kosten deponering Merk

2 januari

Hallo allemaal,

Vraag: Mogen de kosten voor het deponeren van een merk/beeldmerk geactiveerd worden en afgeschreven over de jaren dat dit merk gedeponeerd is?

Alvast hartelijk bedankt.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

activeren kosten deponeren handelsmerk

3 januari

Om hoeveel geld gaat het hier?
Het lijkt me wat ver gaan om alleen deze kosten te activeren, dat zijn de bedragen niet dacht ik (paar honderd euro?)
Als er ook kosten voor patentering en of ontwikkelingskosten zijn, zou je het deponeren daar ook onder kunnen rekenen.
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Jeroen
Xpert
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 december
Locatie: Breda

activeren kosten deponering

3 januari

Inderdaad is het bedrag belangrijk. De overgangsgrens voor kosten en investeringen ligt bij € 450.


Art.2:365 BW zegt hierover:

1. Onder de immateriële vaste activa worden afzonderlijk opgenomen:
a.kosten die verband houden met de oprichting en met de uitgifte van aandelen;
b.kosten van onderzoek en ontwikkeling;
c. kosten van verwerving ter zake van concessies, vergunningen en rechten van intellectuele eigendom;
d. kosten van goodwill die van derden is verkregen;
e. vooruitbetalingen op immateriële vaste activa.

2. Voor zover de rechtspersoon de kosten, vermeld in de onderdelen a en b van lid 1, activeert, moet hij deze toelichten en moet hij ter hoogte daarvan een reserve aanhouden.

Naar mijn mening vallen de kosten van deponering van een merk/beeldmerk onder art2:365 BW lid 1c en zijn deze dus te activeren. Wat ik me afvraag is: Hoe verloopt de afschrijving dan? Je zou als afschrijving kunnen nemen de waardevermindering over de economische levensduur.

Ik sluit me aan bij het advies van Tijn, als het de kosten niet zijn zou ik ze opvoeren als kosten.

Jeroen
 
Chikit_law
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 december
Locatie: Arnhem
Contacteer:

3 januari

Het gaat om ongeveer 2000 euro in totaal, omdat het kosten voor deponering van verschillende beeldmerken en merknamen zijn.

De deponering blijft 10 jaar geldig, dan moeten ze opnieuw worden gedeponeerd.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

activeren kosten deponering

3 januari

Hallo Chikit-law,

Voor de beeldvorming een paar tegenvragen:
- Om hoeveel merken gaat het? Maw wat zijn de kosten per merk?
- Wat zijn de activiteiten van de verschillende merken, en waarom wordt dat als één kostenpost aangemerkt?
- En, is het niet prettiger om dit als 'aanloopkosten' achter je te laten ipv dit over 10 (?) jaar uit te smeren?
- Kun je iets met de antwoorden tot nu toe?

groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Jeroen
Xpert
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 december
Locatie: Breda

activeren kosten deponering

3 januari

BW 2:286
1.De afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar.

2.De methoden volgens welke de afschrijvingen zijn berekend, worden in de toelichting uiteengezet.

3. De geactiveerde kosten in verband met de oprichting en met de uitgifte van aandelen en de kosten van onderzoek en ontwikkeling worden afgeschreven in ten hoogste vijf jaren. De geactiveerde kosten van goodwill worden afgeschreven naar gelang van de verwachte gebruiksduur. De afschrijvingsduur mag vijf jaren slechts te boven gaan, indien de goodwill aan een aanzienlijk langer tijdvak kan worden toegerekend; alsdan moet de afschrijvingsduur met de redenen hiervoor worden opgegeven.

4. Op vaste activa met beperkte gebruiksduur wordt jaarlijks afgeschreven volgens een stelsel dat op de verwachte toekomstige gebruiksduur is afgestemd.

5. Op het overeenkomstig artikel 375 lid 5 geactiveerde deel van een schuld wordt tot de aflossing jaarlijks een redelijk deel afgeschreven.
Hieruit kan ik opmaken dat je jaarlijks 200 euro af kan schrijven over de 2000 euro investering voor deponering van de merken/beeldmerken. Aangezien je aannemelijk kunt maken dat de deponeringen na 10 jaar hun waarde hebben verloren in het economisch verkeer.

Dus het antwoord is "Ja" het is mogelijk om je deponering te activeren en af te schrijven.

Zoals Tijn al aangaf, is nu de vraag activeren of niet aan de orde.
Jeroen