Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
ZaMa2019
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 januari

Aanschaf iPhone met toestelkrediet, hoe verwerk je dat?

29 januari

Ik heb vorig kwartaal een iPhone gekocht met een beperkt toestelkrediet bij KPN. Bij de levering van het toestel zat een normale factuur maar de betaling van het toestel en krediet verloopt via de maandelijkse telefoonfactuur. De prijs van het toestel is € 720,- waarvan € 124,96 btw (volgens de losse factuur bij het geleverde toestel). Betreft dus een aanschaf van meer dan € 450 excl. btw, maar een mobiele telefoon afschrijven in vijf jaar die in de praktijk maar 2 jaar meegaat is ook zo wat...

Op de eerste maandelijkse factuur van KPN na aanschafdatum werd de aanbetaling en het toestelkrediet verwerkt. Op deze factuur van in totaal € 533,13 staan de volgende bedragen: 23,44 abonnementskosten en 509,69 eenmalig (5,69 thuiskopieheffing en 504,- bijbetaling toestel). In het abonnementsgeld van 23,44 wordt op de factuur ook 10,50 toestelkrediet meegenomen (hierover wordt geen btw in rekening gebracht als ook niet over de thuiskopieheffing en de bijbetaling voor het toestel). De totaal te verrekenen btw op deze maandelijkse factuur bedraagt € 3,23. Hoe verwerk ik deze facturen nu het beste in mijn boekhouding / boekhoudprogramma?

Normaal zou ik de binnengekomen factuur voor het toestel verwerken en daarnaast ook de maandelijkse factuur zoals gebruikelijk. Maar nu loopt het "door elkaar", hoe verwerk je dit dan? Hoop dat iemand mij wat op weg kan helpen?
 
Bavasaro
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 april

Re: Aanschaf iPhone met toestelkrediet, hoe verwerk je dat?

21 april

Hoi als ik het zo lees dan de factuur van telefoon inboeken zoals je normaal doet.

Activa 595.04
Btw 124.96
Aan crediteur. 720

De betaling is nu
Crediteur 720
Aan schuld via KPN ( langer dan 1 jaar) 720

Eerste kpn nota
Schuld aan KPN 504 0%
Telefoonkosten 5.69 21%
Schuld aan KPN 10.50 0%
Telfoonkosten 12.94 21%
Btw 3.23
Aan crediteur 533.13

De laatste 5 regels komen maandelijks totdat de schuld is afgelost

Dus aanschaf nota betaal je niet, maar boek je tegen een schuld. KPN nota wordt maandelijks betaald.

Wat betreft de afschrijving zou ik lekker 5 jaar doen en als je hem niet meer gebruikt, afboeken in de kosten. Misschien gaat hij wel 3 jaar mee of kan je hem nog verkopen.

Hoop dat je er wat mee kan .
Bart