Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
doorby
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 december

youngtimer zakelijk zetten?

29 december

ik ben dit jaar voor mezelf begonnen en heb de reiskosten van 0,,19  p km vergoeding van mijn prive auto ingediend. Nu wil ik  mijn youngtimer zakelijk zetten per 1 januari.  Ik wil geen km stand bijhouden dus heb ik begrepen dat ik dan 1.5% van de cataloguswaarde vd marge auto moet betalen, dit is dan 221 euro per jaar. Moet ik deze dan eind van t jaar 2021 aan de belastingdienst betalen?
Mijn bijtelling is 35% van 1500 euro=525 euro, dit bedrag moet ik dan dus inkomstenbelasting overbetalen.
Ik rijd overigens weinig met de auto zowel prive als zakelijk is het sowieso voordelig voor mij? Mijn verzekering en wegenbelasting van in totaal 717,44 mag ik dan gaan opgeven om btw af te trekken en als totaal van mijn winst af te trekken?  
Hopelijk kan iemand mij helpen met al mijn vragen en hoe ik het allemaal moet aanpakken.....
 
henkb
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 maart

Re: youngtimer zakelijk zetten?

1 januari

Ik wil geen km stand bijhouden dus heb ik begrepen dat ik dan 1.5% van de cataloguswaarde vd marge auto moet betalen. Moet ik deze dan eind van t jaar 2021 aan de belastingdienst betalen?


Mijn bijtelling is 35% van 1500 euro=525 euro, dit bedrag moet ik dan dus inkomstenbelasting overbetalen.
Ik rijd overigens weinig met de auto zowel prive als zakelijk is het sowieso voordelig voor mij? Mijn verzekering en wegenbelasting van in totaal 717,44 mag ik dan gaan opgeven om btw af te trekken en als totaal van mijn winst af te trekken?  
Hopelijk kan iemand mij helpen met al mijn vragen en hoe ik het allemaal moet aanpakken.....
Bij een youngtimer heb je inderdaad twee keer belasting. Je hebt een bijtelling net als een 'gewone auto die je zakelijk koopt maar nu van 35%. Dat is natuurlijk idioot hoog, alleen mag je die gelukkig wel rekenen over de dagwaarde. Dan nog lijkt het een slechte deal maar als je best wat autokosten hebt zoals brandstof, parkeren en/of onderhoud dan kun je dit nu helemaal zakelijk gaan rekenen en alsnog positief uitkomen.

Daarnaast heb je te maken met een correctie over de btw, voor je privégebruik. Die kan inderdaad 1,5% zijn: Deze boek je bij de omzetbelastingaangifte in het 4e kwartaal als privégebruik. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_de_zaak/

Of het slim is om de auto op de zaak te zetten is dus afhankelijk van je kosten. Is de Youngtimer in perfecte staat en verwacht je weinig kilometers? Dan kun je deze beter privé aanhouden en de 19 cent per kilometer blijven aanhouden. Verwacht je juist heel veel onderhoud? Dan kun je deze beter op de zaak zetten. 

De berekening is overigens nog niet zo makkelijk. Dat is best afhankelijk van het onderhoud, maar ook afschrijvingen kunnen zwaar meetellen. En als je een bedrijfsauto verkoopt zijn dit opeens inkomsten voor je bedrijf (waarover je dus straks misschien inkomstenbelasting moet betalen), en dit is privé niet het geval. 
 
doorby
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 december

Re: youngtimer zakelijk zetten?

1 januari

dank u wel voor de uitleg!