Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Kees van Veeren
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei

Informele kapitaalstorting boeken

25 mei

Goedendag,

Ik heb via een holding aandelen in een BV. Ik verkoop aandelen van het bedrijf aan derden (vrienden & fam). Het geld wat hierbij binnenkomt investeer ik in het bedrijf. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met hoe ik dit moet boeken. De opbrengst uit de verkoop van aandelen is 'winst' maar als ik dit vervolgens in de werk-BV stop, neem ik aan dat ik dit anders moet verwerken? Wat me niet duidelijk is, is (of en) hoe ik de (informele) kapitaalstortingen in het bedrijf moet aangeven. Ook vraag ik me af hoe ik het in balans moet brengen. Ik heb de waarde van de deelneming berekend volgens de vermogensmutatiemethode, dus dat is een gegeven. Ik heb nu de winst (waarvan ik me afvraag of die wel zo moet worden aangegeven) aangevuld met 'overige reserves' (wat zou zijn opgebouwd met de winst uit verkoop van aandelen, vorig jaar). Maar ik denk niet dat dit correct is.

Ik heb het nu als volgt met voorbeeldgetallen:

ACTIVA
Deelnemingen: 30

PASSIVA
Ondernemingsvermogen:
    Aandelenkapitaal: 1
    Winst: 20
    Overige reserves: 9

WINST/VERLIESREKENING
Resultaat: 21
Overige kosten: -1
Totaal: 20

Bij voorbaat veel dank voor de hulp.
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Informele kapitaalstorting boeken

29 mei

Ik heb via een holding aandelen in een BV. Ik verkoop aandelen van het bedrijf aan derden (vrienden & fam). Het geld wat hierbij binnenkomt investeer ik in het bedrijf. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met hoe ik dit moet boeken. 
Hoi Kees, je vraag is wel te beantwoorden maar gezien de situatie zou ik je toch adviseren om even in gesprek te gaan met een boekhouder of financieel adviseur. Zeker als je aandelen verkoopt aan vrienden wil je dit wel goed boeken. Een videogesprek met VRB Advies is momenteel vrijblijvend: https://vrbadvies.nl/videogesprek/ is dat een oplossing?