Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Startstichting
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 december

"subsidie' obv declaraties

4 december

Hallo, 
Ik ben sinds kort penningmeester van een stichting (niet BTW-plichtig) en heb niet enorm veel ervaring met boekhouden...
De stichting heeft een aanmoedigingsbeurs gewonnen. We krijgen het bedrag niet uitgekeerd, maar ontvangen bedragen op basis van declaraties. Dit mag verspreid over meerdere jaren en er zitten geen grote voorwaarden aan verbonden. 
De oorspronkelijke facturen hebben we vaak al zelf betaald en vervolgens dienen we een declaratie in bij de 'beurs-eigenaar' 
Ik heb echter geen idee hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken. Graag zie ik het gehele bedrag van de beurs ergens op de balans en dat dit bedrag verminderd naarmate er meer declaraties worden gedaan, zodat duidelijk is wat we nog tegoed hebben.  

Kan iemand me hiermee helpen?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: "subsidie' obv declaraties

6 december

Ik heb echter geen idee hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken. Graag zie ik het gehele bedrag van de beurs ergens op de balans en dat dit bedrag verminderd naarmate er meer declaraties worden gedaan, zodat duidelijk is wat we nog tegoed hebben.  
Hi! Dat is inderdaad een bijzonder bericht en bijzondere constructie. Ik zou hier ook wel even over moeten nadenken. 

Het lijkt me lastig om een tegoed te plaatsen op de balans. Zeker als dit tegoed alleen van toepassing is bij declaraties, dan is dit zeker nog geen eigen geld. Je krijgt het pas als je een tegenprestatie biedt, namelijk wanneer je een declaratie indient. Ik denk dat je dus telkens toch de declaratie in de boekhouding als kosten mee moet nemen, en deze via de vergoedingen weer balansneutraal moet maken. Het klinkt als een fijne prijs maar inderdaad wel met een administratief staartje.