Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
nouky
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 maart

BumaStemra saldo overzicht inboeken

5 maart

Hoi,
Artiesten die lid zijn van BumaStemra ontvangen aan het begin vh jaar een saldo-overzicht van hun verdiensten op basis van muziekrechten, contributiebijdrage, en dat soort zaken. In bijlage zie je een voorbeeld. BumaStemra gedraagt zich als een soort "bank", en is zowel debiteur als crediteur.

Vragen/problemen:
- er is omzet (€70,-) gegenereerd maar er staat geen verzonden factuur tegenover
- er is contributie betaald (met 21% btw) maar daar is geen geldstroom / betaling van te boeken. Die kosten willen we kunnen aftrekken uiteraard
- er wordt een saldo gestort waar ook geen verzonden factuur tegenover staat.

Hoe ga ik dit boeken? Is BumaStemra r/c een Balansrekening? Ik ben de weg een beetje kwijt hier. Hoop dat iemand mij wijzer kan maken. Waarvoor alvast dank.
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-03-05 om 10.38.50.png
Schermafbeelding 2019-03-05 om 10.38.50.png (96.33 KiB) 5177 keer bekeken
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: BumaStemra saldo overzicht inboeken

8 maart

Je hebt gelijk, dit is wel een aparte situatie. Het lijkt inderdaad net alsof Buma Stemra voor bank speelt. Heb je Buma Stemra zelf al benaderd hoe je dit moet boeken? Je zal toch niet de eerste artiest zijn met deze vraag? Ik heb even de site bekeken maar die is vooral gericht op mensen die aan Buma Stemra moeten betalen en niet zo zeer op de inkomsten van artiesten. Wel zie ik dat je btw specifiek moet aanvragen, aangezien ze er standaard vanuit gaan dat je bent vrijgesteld als componist/tekstschrijver: https://www.bumastemra.nl/faq/belasting/